جامع ترین پورتال سوادکوه شناسی


   در زمینه تاریخ . فرهنگ . اجتماع. اقتصاد و طبیعت سوادکوه مازندران
موضوعات مطالب
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید






طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ با هدف ایجاد همدلی و وفاق فارق از هر نوع تمایلات شخصی ، سیاسی و گروهی بین همه سوادکوهی ها ی عزیزکه در هر کجای جهان وایران زمین حضور دارند و احساس تعلق خاطر عمیق به زادگاهشان سوادکوه دارند ایجاد گردیده است امیدواریم بتوانیم در یک فضای بسیار خوب بخشی از گمشده های عاطفی و تعلقات خاطر مان را که بخاطر دغدغه های روزمره زندگی به دست فراموشی سپردیم بازیابی نموده در این راستا دست تک تک عزیزان سوادکوهی را جهت رسیدن به فضای مطلوب می فشاریم همیشه منتظر حضور سبزتان هستم.
لينك دوستان
» قالب وبلاگ

» فال حافظ

» قالب های نازترین

» جوک و اس ام اس

» جدید ترین سایت عکس

» زیباترین سایت ایرانی

» نازترین عکسهای ایرانی

» بهترین سرویس وبلاگ دهی

گروه خدمات مالی و حسابداری آریانا حساب
ردیاب خودرو
همسریابی
درگاه واسط

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جامع ترین پورتال سوادکوه مازندران و آدرس

http://savaadkoh.loxblog.com

لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
» سومین مراسم آیینی جشن تتی در پارک لاله تهران

جشن تتی، به روال سه سال گذشته در آخرین پنجشنبه ی اردیبهشت ماه در پارک لاله ی تهران برگزار شد.  تتی واژه ای مازندرانی به معنای شکوفه و نام جشنی است که هرساله به کوشش موسسه ی فرهنگی و هنری پارپیرار در آخرین پنجشنبه ی اردیبهشت ماه برگزار می شود.

iof2g0u8orjqzrj8wva.jpg

v7gm9u2nb9fslo7wsbf.jpg

j3syfxzc9bmacridmvj9.jpg

 

nfeu4010rb7fegzlhqgg.jpg

 

4fdm3j0zyrn0r4fvpqu.jpg



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : یک شنبه 31 آبان 1391برچسب:جشن تتی , پارپیرار , | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» خواص گیاهی گزنه

 


 


 

 

گزنه Nettle

نام علمی Urtica dioica
كليات گياه شناسي
گزنه گياهي است كه از دوران ماقبل تاريخ نيز وجود داشته و مردم آن زمان از آن براي تغذيه استفاده مي كردند و از خواص درماني آن اطلاع داشته اند . 
جالينوس حكيم كه در قرن دوم ميلادي زندگي مي كرده آنرا براي رفع سرماخوردگي و بيماری دستگاه تنفسي بكار مي برده است .
گزنه گياهي است علفي و چند ساله كه ساقه آن چهار گوش بوده و بطور قائم تا ارتفاع يك متر بالا مي رو د. اين گياه در خرابه ها ،‌باغها و نقاط مرطوب كه چهارپايان از آن عبور مي كنند بحالت خودرو مي روي ريشه اين گياه خزنده بوده و در ناحيه اي كه سبز مي شود كم كم تمام منطقه را فرا مي گيرد .
ساقه اين گياه را پرزها و تارهاي مخروطي شكل پوشانده كه در صورت لمس كردن ساقه بدست مي چسبد و پوست را مي گزد كه توليد خارش و سوزش مي كند و شايد بهمين دليل آنرا گزنه ناميده اند .
تخم آن نرم ، ريز و تيره رنگ و مانند تخم كتان است قسمت مورد استفاده اين گياه برگهاي تازه ، ريشه شيره و دانه آن است .

 

 

 

 

درباره گزنه بسیار در منابع مربوط به گیاهان دارویی گفته شده است و امروزه نیز علم طب سنتی بخش ویژه ای به این گیاه مفید اختصاص داده است. این گیاه با ارزش نیز در خراسان شمالی به وفور یافت می شود. شرکت گیاهان دارویی بهنام شفابخش نیز توجه خاصی به این گیاه دارد و علاقمندان از جای جای جهان می توانند با ارتباط با مدیریت سایت سفارشات خود را درباره این محصول ارائه دهند. 

خواص داروئي: 
گزنه از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است 
1) گزنه مو را تقويت كرده و از ريزش موي سر جلوگيري مي كند ، حتي در بعضي از موارد موي سر دوباره مي رويد . براي استفاده از اين خاصيت 6 گرم سر شاخه ها و برگها و ريشه گزنه را بتنهايي و يا با 30 گرم چاي كوهي در يك ليتر آبجوش ريخته و آنقدر بجوشانيد تا حجم مايع به نصف برسد . شبها مقدري از اين مايع را به سر بماليد و صبح بشوئيد .
2)براي براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوي سر موها را با چاي گزنه ماساژ دهيد . بدين منظور يك قاشق چايخوری برگ گزنه خشك را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيمساعت بگذاريد بماند . ماساژ دادن با اين چاي ، شوره سر را برطرف مي كند.
3)دستگاه هاضمه را تقويت مي كند
4)ادرار را زياد مي كند
5)براي درمان بيماري قند مفيد است بدين منظور يك فنجان چاي گزنه را سه بار در روز ميل كنيد 
6)ترشح شير را در زنان شيرده زياد مي كند 
7)اخلاط خوني را برطرف مي كند
8)بيماريهاي پوستي را برطرف مي كند 
9)براي باز كردن عادت ماهيانه از دانه گزنه استفاده كنيد 
10)در درمان كم خوني موثر است و تعداد گلبولهاي قرمز را زياد مي كند 
11)اگر در ادرار خون وجود داشته باشد گزنه آنرا برطرف مي كند 
12)گزنه عرق آور است 
13)پاك كننده اخلاط سينه ، ريه و معده است 
14)نيروي جنسي را تقويت مي كند 
15)گرفتيگی هاي كبدي را رفع مي كند 
16)براي از بين بردن زگيل ، ضماد برگهاي تازه آنرا روي زگيل بماليد .
17)براي پاك كردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه برگ گزنه را همراه با ريشه شيرين بيان دم كنيد و بنوشيد 
18)براي التيام زخم ها و زخم هاي سرطاني از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده كنيد 
19)براي برطرف كردن كهير از جوشانده گزنه بمقدار سه فنجان در روز بنوشيد 
20)درد نقرس را كاهش مي دهد 
21)براي برطرف كردن ناراحتي هاي زنانه قبل از عادت ماهيانه از چاي گزنه استفاده كنيد 
22)ناراحتي هاي كليه را برطرف مي كند
23)ضماد آن درد عضلاني را برطرف مي كند 
24)كرم معده و روده را مي كشد
25)درمان كننده بواسير است 
26)براي برطرف كردن درد رماتيسم ، برگهاي تازه آنرا روي پوست بماليد .
خوردنی و در مواردی به صورت مالیدنی به مصرف میرسد.

 



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : پنج شنبه 29 مهر 1391برچسب:گیاه گزنه , خواص گیاهی گزنه ,nettle,جالینوس,گیاه دارویی, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» لحظاتی با شاعر شهیر سوادکوهی

 مجموعه شعر  استاد رحمت اله حسن پوربا عنوان "با تو بودن" برای استفاده علاقمندان به بازار آمد رحمت ا... حسن پور/سوادکوه نیوز

رحمت ا... حسن پور چهره نام آشناس فرهنگی استان مازندران که موسس و رئیس 2 دوره اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه و مشاور مدیر کل اداره تبلیغات استان مازندران بخشی از کارنامه وی است، صبح امروز در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به این مطلب که شعر موجب جلای روح و باطن انسان را فراهم می آورد، گفت: مجموعه شعر "با تو بودن" با زبان فارسی را تقدیم فرهنگ دوستان استان مازندران می کنم.

وی از برگردان لهجه مازندرانی این مجموعه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در حال جایگزینی لغات مازندرانی به جای لغات فارسی این مجموعه با همکاری نفر برگزیده شعر دفاع مقدس مازندران، استاد ذبیحی هستم.

حسن پور خاطر نشان کرد: شروع این مجموعه با 72 غرل است که در بین مجموعه های شعر کم نظیر است.

این چهره فرهنگی استان مازندران، خاطر نشان کرد: این مجموعه در 144 صفحه و با قیمت 38 هزار ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

استاد رحمت ا... حسن پور/سوادکوه نیوز

وی با تقدیر از استاندار مازندران برای خرید 100 جلد از این کتاب، یاد آور شد: نمونه های دیگر شعری نیز در این مجموعه وجود دارد و بیان نقطه نظرات کارشناسان و علاقمندان به فرهنگ و ادب، می تواند ما را در دست یابی به اهدافمان یاری رساند



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : پنج شنبه 29 مهر 1391برچسب:شاعر سوادکوهی , شعر ,سوادکوه , اداره فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران,شعر با تو بودن, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» گیاهان دارویی منطقه سوادکوه

 

امروزه داروهاي گياهي سهم بزرگي از فرآورده هاي دارويي تجاري ساخته شده را به خود اختصاص داده است .ما نيز وظيفه داريم گياهان دارويي موجود در ايران را به صورت كاملاً علمي و مستند به طب مدرن معرفي نمائيم .زيرا اطلاعات درماني ، عوارض احتمالي و يا احتياط مصرف وغيره در مورد گياهان دارويي بسيار قليل بوده و بيشتر در كتابهايي موجود است كه نگارش آنها بطور صرف سنتي و يا غيرعلمي است .

 

 ايران نيز از معدود كشورهايي است كه از نظر تنوع گياهي بسيار توانمند است.ميتوان جاي جاي اين كشور را به كمك متخصصين امر از طريق طرحهاي ملي بررسي و گياهان دارويي هر منطقه را شناسايي كرد تا سرانجام به يك دستاورد دارويي ملي راه يافت و ايران را همانند گذشته كه داراي اعتبار علمي جهاني بود ، به دنياي علم معرفي كرد.

منطقه جنگلي حفاظت شده اِساس سوادكوه در استان مازندران داراي پوشش گياهي متنوع به ويژه گياهان دارويي مي باشد.هدف از اين طرح معرفي گونه هاي دارويي اين منطقه است

از نظر موقعيت جغرافيايي جنگلهاي منطقه مورد مطالعه ، در حوزه آبخيز شماره هاي 64 و 65 قرار دارد و بر اساس تقسيمات انجام شده جزو جنگلهاي حوزه چوب و كاغذ مازندران مي باشد .

از لحاظ تقسيمات كشوري در حوزه اداره منابع طبيعي سوادكوه قرار دارد . مساحت منطقه حدود 3001 هكتار و در ارتفاع 800 تا 1911 متري از سطح دريا واقع شده است .

اين منطقه در ناحيه رويشي هيركاني يا رويشگاه هيركاني ( خزري ) قرار دارد .

گونه هاي درختي راش ، ممرز ، توسكا ، انجيلي ، بلوط ، افرا ، شيردار گونه هاي غالب جنگلي اين ناحيه م يباشند.

خاك اين منطقه اغلب قليايي و در بعضي از مناطق خنثي با عمق زيرين قليايي و در بعضي از مناطق نيز اسيدي است از نظر پالئواكولوژي جنگلهاي اين منطقه از رسوبات دوران سوم و دوم زمين شناسي انباشته شده است .

 در قسمت شمالي اين منطقه ، رسوبات « ژوراسيك » و در بخشهاي جنوبي آن ، رسوبات دوران دوم « پالئوژن نئوژن » دوران سوم وجود دارد.

در اجراي اين طرح از روش مرسوم فيزيونوميك فلوريستيك استفاده شد .ابتدا شناسايي رويشگاه هاي منطقه انجام شد ، سپس با مراجعه مستقيم به منطقه ، اقدام به جمع آوري نمونه هاي مختلف در همه فصول سال گرديد .براي جمع آوري به همراه لوازم كار شامل نقشه ، قطب نما ، ارتفاع سنج ، تخته پرس ، مقواي خشك كن ، بيل ، كلنگ ، بيلچه ، قيچي باغباني و ... به مناطق مورد مطالعه مراجعه شد.

پس از جمع آوري با استفاده از كليد شناسايي معتبر و نيز با راهنمايي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي مازندران، نمونه هاي جمع آوري شده شناسايي گرديد.گياهان فوق پس از خشك شدن به مقواي هرباريومي الصاق گرديد و برچسب اطلاعات مربوط به تيره ، نام علمي ، نام فار سي ، نام محلي در صورت وجود ، محل جم ع آوري ، تاريخ جمع آوري ، ارتفاع محل جم ع آوري از سطح دريا ، نام جم عآوري كنندگان و نام شناسايي كننده در آن درج گرديد .اين گياهان تحويل هرباريوم دانشگاه آزاد اسلامي سوادكوه گرديد .

از بين گياهان جمع آوري شده بيش از پنجاه گونه گياه دارويي شناسايي گرديد .نمونه هاي مذكور خواه از نظر طب سنتي خواه از نظر طب مدرن از نظر مواد مؤثره ، اندام مورد مصرف و موارد درماني و ... مورد مطالعه قرار گرفت .در اين مقاله به ذكر مهمترين و مشهورترين گياهان دارويي علفي مربوط به اشكوب اول پرداخته شد ه است .

پيشنهاد ميشود كه در مورد خواص دارويي و مواد مؤثره گياهان اين منطقه ، تحقيقات عملي گسترد ه تري صورت پذيرد.در واقع نياز به همكاري هم هجانبه از طرف متخصصين از جمله سيستماتيسي نها و فيزيولوژيس تهاي گياهي ، داروسازان ، پزشكان ، شيميدانان مي باشد.

همچنين بدنبال اين طرح ، در همين راستا طرحهاي پژوهشي ديگري در با ديد علمي و « گياهان دارويي ايران » مناطق ديگر كشور صورت پذيرد تا به همان هدف ملي مدرن دست يافت.

نمونه های از گیاهان دارویی در دامنه های رشته کوه البرز

 اروانه • اسپرزه • اسطوخودوس • افسنطین • آق اوستا • آقطی سیاه • اکالیپتوس • انجبار • اسفند دانه • انجدان رومی • آنغوزه • آویشن • باباآدم • بادرشبو • بادرنجبویه • بارهنگ • باریجه • برگ بو • برگ سنا • برنجاسف • بن سرخ • بنگرو • بنه • بولدو • بومادران • بهار نارنج • بهمن‌پیچ • بیدمشک • پای خر • پرسیاوشان • پروانش • پنج‌انگشت • پنیر باد • پنیرک • پونه‌سا • پونه سنبله‌ای • پیازچه • پیرتر • پیرو • تاتوره • تخم کتان • ترشک • ترخون • ترنجبین • تره • جعفری فرنگی • جعفری • خارخسک • چای کوهی • چویل • خار علیص • خار مقدس • ختمی • دارواش • داز • درمنه • دم شیر • رازک • رازیانه • رومارن • روناس • ریحان مقدس • ریحان • ریواس • زنجبیل • زوفا • ژینکو • سپستان • سُداب • سرخ‌ولیک • سنا • سنبل‌الطیب • سنبل خطایی • سنجد • سورنجان • سیاه‌دانه • سیر • شابیزک • شاه‌تره • شاهِسپَرَم • شبدر قرمز • شنبلیله • شوید • شیرین‌بیان • صبر زرد • صعتر • عروسک پشت پرده • عطر مازندران • علف چشمه • علف لیمو • علف هفت‌بند • غافث • فرنجمشک • فلفل مجار • فلوس • فوکا • قاصدک • کاسنی • کافور • کاکوتی • کرچک • کنار • کوشاد • کیسه کشیش • گل گاوزبان • گز روغن • گز علفی • گزنه • گشنیز • گل بی‌مرگ • گل راعی • گل ماهور • گل همیشه‌بهار • گلپر • گلرنگ • گلنار • گون کتیرا • لوزارنگ • ماریتیغال • مامیران کبیر •
نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : پنج شنبه 29 شهريور 1391برچسب:گیاهان دارویی, سوادکوه, اروانه • اسپرزه • اسطوخودوس • افسنطین • آق اوستا • آقطی سیاه • اکالیپتوس • انجبار • اسفند دانه • انجدان رومی • آنغوزه • آویشن • باباآدم • بادرشبو • بادرنجبویه • بارهنگ • باریجه • برگ بو • برگ سنا • برنجاسف • بن سرخ • بنگرو • بنه • بولدو • بومادران • بهار نارنج • بهمن‌پیچ • بیدمشک • پای خر • پرسیاوشان • پروانش • پنج‌انگشت • پنیر باد • پنیرک • پونه‌سا • پونه سنبله‌ای • پیازچه • پیرتر • پیرو • تاتوره • تخم کتان • ترشک • ترخون • ترنجبین • تره • جعفری فرنگی • جعفری • خارخسک • چای کوهی • چویل • خار علیص • خار مقدس • ختمی • دارواش • داز • درمنه • دم شیر • رازک • رازیانه • رومارن • روناس • ریحان مقدس • ریحان • ریواس • زنجبیل • زوفا • ژینکو • سپستان • سُداب • سرخ‌ولیک • سنا • سنبل‌الطیب • سنبل خطایی • سنجد • سورنجان • سیاه‌دانه • سیر • شابیزک • شاه‌تره • شاهِسپَرَم • شبدر قرمز • شنبلیله • شوید • شیرین‌بیان • صبر زرد • صعتر • عروسک پشت پرده • عطر مازندران • علف چشمه • علف لیمو • علف هفت‌بند • غافث • فرنجمشک • فلفل مجار • فلوس • فوکا • قاصدک • کاسنی • کافور • کاکوتی • کرچک • کنار • کوشاد • کیسه کشیش • گل گاوزبان • گز روغن • گز علفی • گزنه • گشنیز • گل بی‌مرگ • گل راعی • گل ماهور • گل همیشه‌بهار • گلپر • گلرنگ • گلنار • گون کتیرا • لوزارنگ • ماریتیغال • مامیران کبیر • مخلصه وحشی • مرّ مکّی • مرزنجوش • مرزنجوشتر • مرزه • مریم‌گلی • مورت • موسیر • نعناع • هلیله سیاه • همشکی • هویج وحشی •, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سوادکوه در تصاویر ماهواره ای

 

*در عکس زیربه موقعیت سوادکوه نسبت به دیگر شهرهای استان واقلیم جنگلی آن توجه نمایید .

سوادکوه 

 *درعکس زیر متاسفانه امکان گنجاندن شهر آلاشت وجود نداشت .

عکس سوادکوه

*آیا میتوانید روستای خود را در عکس زیر بیابید.

عکس زیراب محمود بهرامزاده

*نکته جالب توجه درعکسهای فوق ،قرارگرفتن شهر زیراب در بین کوهها تاشعاع چند کیلومتری است وبه همین دلیل است که جلال آل احمد نویسنده معاصر در یکی از دو داستان خود که درمورد زیراب نوشته است (که البته مایه مباهات است) از زیراب با نام دره زیراب نام برده است .

http://savaadkoh.loxblog.com



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : پنج شنبه 2 خرداد 1391برچسب:سوادکوه , تصاویر ماهوار ه ای از سوادکوه , , | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» خواص گیاهی الزی یا سیر کوهی یا والک

الزی ، سیر کوهی یا والک  "

 الزی - سیر کوهی - والک - اساس

 

"الزی ، سیر کوهی یا والک"   گیاهی است شبیه پیاز با دانه ها و گل سفیدرنگ این گیاه خودرو است که در رشته کوه البرز و فقط در فصل بهار می ‌روید. سرشار از کلسیم و انواع ویتامین های نافع بدن است.

"الزی ، سیر کوهی یا والک" یکی از گونه‌ های سیر و به اصطلاح نوعی سیرکوهی است. نام علمی آن Allium ursinum L و نام انگلیسی آن Board-leaved Garlic، wild Garlic و از خانواده Liliaceae می باشد.

"الزی ، سیر کوهی یا والک"با نام‌ های پیاز خرسی، سیر جنگلی، سیر خرس نیز از آن یاد می ‌شود.

  بسیار ملایم ‌تر و شیرین ‌تر از سیر معمولی است و بیشتر مصرف دارویی دارد. دارای سه برجستگی كاملامشخص است بوی سیر و پیاز میدهد و اغلب دارای ۲ برگ دارز نوك تیز و دارای دمبرگ است .

ترکیبات شیمیایی  :

 "الزی ، سیر کوهی یا والک" حاوی ترکیباتی مانند اسانس فرار که حاوی ترکیبات گوگردی است، می باشد. این گیاه را در فصل بهار می‌ چینند و برای فصول دیگر به دو روش فریز کردن و یا خشک کردن نگهداری می‌ کنند.خشک کردن حتماً باید به روش در سایه عمل کنید.

 خواص و اثرات دارویی :الزی - والک - سیر کوهی - اساس

1-"الزی ، سیر کوهی یا والک"در موارد تصلب شرایین، اسهال، اتساع روده ای، آنفلوانزا، برونشیت، بیماری اسهال خونی از نوع آمیبی و سیاه سرفه به کار می رود.

2-خوردن آن تنفس را آسان و تنگی نفس را درمان مى کند.

3-مداومت در خوردن "الزی ، سیر کوهی یا والک"سبب ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن می شود. این خاصیت به علت داشتن فلز منگنز است که در آن زیاد بوده و عامل سیاهى موى بدن انسان مى باشد

4- "الزی ، سیر کوهی یا والک"با انبساط ملایم عروق خونی سبب کاهش فشار خون می شود.

5-سرشار از ویتامین C بوده و داراى لعاب و صمغ زیاد مى باشد.

6-"الزی ، سیر کوهی یا والک"برای تصفیه خونبسیار مفید است و در ناراحتی‌ های هاضمه کمک می ‌کند و خواص پیاز آن تا حدود زیادی شبیه سیر است.

7- مصرف گیاه "الزی ، سیر کوهی یا والک" باعث کاهش قند و پیشگیری از افزایش فشار خون در مبتلایان به دیابت می ‌شود.

8-"الزی ، سیر کوهی یا والک"برای کسانی که تنگی عروق دارند و همچنین برای سرگیجه بسیار مفید است.

9-این گیاه ضد عفونى کننده ی قوى است؛ به هضم غذا کمک مى کند و ضد کرم معده و کرم کدو است.

10- اثر خوبى بر روى اعصاب دارد و از آن براى درمان نسیان، تقویت اعصاب و اشخاص ‍فلج استفاده می کنند.

11-تسکین دهنده ی درد روماتیسم ، سیاتیک و نقرس مى باشد.

12-ادرار را باز مى کند و رنگ چهره را نیکو مى سازد.

13-پادزهر سموم حیوانى و غذایى هست.

14-مداومت در خوردن"الزی ، سیر کوهی یا والک"سبب ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن می شود. این خاصیت به علت داشتن فلز منگنز است که در آن زیاد بوده و عامل سیاهى موى بدن انسان مى باشد. از این نظر شباهت زیادى به سیر دارد.

15-به علت داشتن املاح زیاد، خون را قلیایى کرده و اسیدی بودن آن را از بین مى برد.

16-میوه ی"الزی ، سیر کوهی یا والک"بسیار خنک و ضد رطوبت بدن است و راه ورود میکروب ها را به عروق مى بندد و از خونریزى و فساد خون جلوگیرى کرده و رقت خون را درمان مى کند.

17-ملین و اشتهاآور بوده و ادرار را زیاد مى کند.

18- "الزی ، سیر کوهی یا والک"برای کسانی که تنگی عروق دارند و همچنین برای سرگیجه بسیار مفید است

19-مسکن صفرا و پاک کننده صفرا از امعاء است.

20-بهترین درمان  روماتیسم و تصلب شرائین است، براى کسانى که از درد معده رنج مى برند، میوه ى خوبى است و از تحریکات جلدى جلوگیرى مى نماید.

21-شربت"الزی ، سیر کوهی یا والک" براى مبتلایان به تب و آبله مرغان و سرخک بسیار مفید است. غرغره ی جوشانده ی آن براى درمان دردگلو و آنژین سود فراوان دارد.

22-سکنجبین میوه آن خنک کننده بوده و براى رفع یرقان و التهاب صفرا و کبد سودبخش است.

23-اگر بر روی پوست مالیده شود باعث قرمزی پوست می شود.

24-به صورت موضعی برگ های له شده ی آن را می توان برای از بین بردن آبسه و کورک به کار برد.

25-مالیدن عصاره میوه ى "الزی ، سیر کوهی یا والک"جهت زخم هاى آبدار و چرکى نافع بوده، آن ها را خشک مى کند و گل آن نیز همین خاصیت را دارد.

26-ضماد برگ  "الزی ، سیر کوهی یا والک"جهت زخم هاى سرد و برآمدگى چشم از حدقه مفید است. عصاره ی برگ و ساقه ی آن که تازه چیده و کوبیده شده را با کمى صمغ مخلوط نمایید، جهت امراض ‍چشم مخصوصا جوش پلک و ریزش اشک، ناخنه و ورم پلک چشم مفید مى باشد.

27-جویدن برگ "الزی ، سیر کوهی یا والک"جهت ورم لثه و رفع بى حسى آن مفید مى باشد. جوش هاى دهان را از بین مى برد و بوى بد دهان را برطرف مى نماید.

28-نوشیدن آب برگ و ساقه ی آن که تازه باشد با کمى صمغ عربى جهت تقویت معده و خونریزى معده و بند آمدن اسهال و معالجه بواسیر نافع است.

29-گل "الزی ، سیر کوهی یا والک"نیز اسهال را بند مى آورد و ضماد برگ آن بر روى دکمه بواسیر خونى نافع است.

30-نوشیدن جوشانده ى ریشه ی "الزی ، سیر کوهی یا والک" علاوه بر بند آمدن اسهال، سنگ کلیه و مثانه را خرد مى کند.

از برگ این گیاه تا می توانید استفاده کنید و چنان چه در اختیار ندارید از سیر معمولی چه از برگ و چه از پیاز آن میل نمایید. اثر گیاه تازه بهتر از پخته ی آن است. برگ آن را همراه با جعفری و پیازچه به صورت سبزی خوردن یا سالاد، سوپ، آش کوکوی بدون تخم مرغ می توانید تناول نمایید.

"الزی ، سیر کوهی یا والک" در فصل بهار در سوادکوه فراوان می روید و در روستای اساس هم مورد استفاده بالا است .

 توجه: لازم به یادآوری است گیاهان خود رو  را بدون شناسایی کامل نباید مصرف کرد برای مثال "الزی ، سیر کوهی یا والک"  نمونه غیر خوراکی آن که بسیار شبیه خودش  است نیز وجود دارد  و بسیار تلخ است که در سوادکوه معروف به الزی مار است ، خودرو و برگ های پهن دارد و غیرخوراکی است .



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:الزی, سیر گیاهی ,والک ,گیاهان دارویی,, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» روستای لیند از قاب دوربین

http://savaadkoh.loxblog.com

 

 

http://savaadkoh.loxblog.com



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:لیند ,روستای لیند , | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» روستای دوآب در قاب دوربین

http://savaadkoh.loxblog.com

http://savaadkoh.loxblog.com



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : پنج شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:دوآب , دواب ,روستای دواب , عکس دواب, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» امامزاده عبدالحق زیراب از قاب دوربین

http://savaadkoh.loxblog.com



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : پنج شنبه 1 خرداد 1391برچسب:امامزاده عبدالحق زیراب , زیراب , سوادکوه , , | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» شهر زیراب

 

نخستين نگاه و  رويكرد از بيرون،  منطقه را منطقه اي كوهستاني و سرسبز و پرطراوت مي نمایاند  که چون بهشتي دست مشاطه طبيعت او را آراسته  و چه بسا مديراني كه با انگيزه لمس و تجربه اين طبيعت خداداد در زندگي مديريتي خويش تن به مديريت و مسئوليت در منطقه مي دهند.

 

شايد بزرگترين گناه منطقه هم همين لطف خدادادي و طبيعت چشم نوازش باشد كه بدبختي ها و سياهي ها را زير پوشش سبز دشتها و جنگلهايش پنهان مي كند و فقر خفته در زير طراوت سبز و اقليم مسحور كننده اش را كمتر كسي مي تواند از بيرون ببيند.

 

 از بيرون وقتي به منطقه و مردمش مي نگري، مردمي خونگرم ، منيع الطبع ، سفره دار ، سختكوش و مقاوم و عليرغم پيشينه تاريخي اش سربه‌زير و فرمانبردار را مي بيني كه هويت تاريخي و پيشينه فرهنگي قوي دارند. اما خودشان واقف نيستند و همين عدم آشنايي بخصوص در جوانانش ، بحران هويتي و فرهنگي (مثل همه جاي ايران) ايحاد نموده است .

 از ساليان دور كوهستانها و ييلاقات منطقه بعنوان منطقه اي با پتانسيل بالاي گردشگري و تفريحي موردنظر و تحت نگاه دوستان بالادست بوده ، چه بسا اين پتانسيل مشغوليت هاي ذهني و تفريحات روحي و جسمي نيز براي دوستان حاصل نموده است كه نمونه بارزش پارك علمي،تحقيقاتي و شايد-تفريحي!  پرديس دانشگاه شهيدبهشتي واقع در زيراب مي باشد

زيراب سرشار از منابع زيرزميني و رو زميني اعم از زغال سنگ، سيليس ،‌فلورين، كوارتز، سنگهاي معدني ، صنعتي و غيرصنعتي، زينتي و غيرزينتي و استعدادهاي انساني است . اما با چه تحولي در زندگي مردم؟ نمي دانيم.

زيراب  در هر برهه تاريخي كه خاك ايران مورد تجاوز قرار گرفت، سربلند از آزمونها بيرون آمد. جنگ اول و دوم جهاني بطور مستقيم درگير جنگ شد و دول متخاصم جنگ دوم پل پيروزي و فتحش خواندند و لذا از هجمه حمله دول متحد و متفق مصون نماند. اما در هر برهه غيورمردي هاي آنان بر صفحه وجدان و قلب تاريخ ايران زمين ثبت و ضبط است.

 در جريان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي هشت ساله(دفاع مقدس) نيز غيورمردانش به تأسي از پيشينيان، اين بار با هويت مضاعف ملي و ديني ، ديگربار سربلند از آزمون بيرون آمدند والبته به همه اينها بايد پاشنه آشيلي را اضافه كرد بنام قوميت و ايل و قبيله و جغرافياي متنافر و گاه متضاد با هم كه باعث شده هميشه چماق تكفير را در برابر استيفاي مطالبات خود بر سرش احساس كند .

 اين شهر از مناطق مستعد جذب گردش گر در استان وشهرستان سوادكوه مي باشد . عبور محور ارتباطي سواد كوه و راه آهن سراسري و تاسيسات  استخراج ذغال سنگ بر اهميت اقتصادي آن  افزوده است .

معادن زغال سنگ زيراب  كه شريان اصلي ارتزاق مردم در 50 سال گذشته بوده، به ورطه تعطيلي كشانده شد و كارخانجات ريز و درشت آن نيز در شرف تعطيلي است. جنگلهايش در حال نابودي است و بهره برداري غيراصولي و عدم تفكر باز توليد و احياء جنگل، به شكل اصولي باعث ايجاد يك چرخه معيوب در جهت حذف پوشش جنگلي منطقه شده است و عجب اينكه براي مقابله با اين وضعيت دامهاي منطقه كوچانده مي شود و به دلايل مختلف دامداري سنتي منطقه در حال نابودي است. همان كه سالهاي متمادي سفره هاي مردم را رنگين مي كرد. بدون اينكه جايگزين مناسبي براي آن انتخاب شده باشد.

     مهمترين مكان در شهر زيراب بقعه امامزاده عبدالحق است كه در زيراب قرار دارد و زوار بسياري در طول سال به زيارت آن مي روند

آستانه مباركه حضرت امامزاده عبدالله ملقب به عبدالحق فرزند حضرت امام موسي كاظم ولادت در سال 173 هجري قمري .بنابه روايتي كه سينه به سينه نقل گرديده قضاوت و احقاق حقي كه بر اثر معجزات اين بزرگوار بين تعداد زيادي از زوار مريض به خدمت ايشان آمده اندو شفا گرفته اند متولدين اوليه بقعه مطهر امامزاده عبدالحق مردان مومن و متدين به نام های درويش ابوطالب ، اسماعيل درويش ، حسين درويش اهل كنيج كلاي زيراب  سوادكوه بوده اند كه بناي بقعه مطهر را احداث وتوليت آستانه اين بزرگوار را نسلا بعد نسل تاكنون عهده دار بوده و هستند.

 

 

چگونگي توزيع طبقات اجتماعي و فعاليت ها در سطح شهرزيراب:

در مطالعه شهر زيراب بايدگفت كه زيراب در ابتدا از سه محله تشكيل شده بود كه اين سه محله عبارتند از:

1- بازار يا عبدالحق

2- مسجد جامع

3- ايستگاه

اين محلات از محلات قديمي و اوليه شهر زيراب بوده اند كه در اين ميان محله ايستگاه در طول زمان گسترش يافته و اما دو محله ديگر درهمان قلمرواوليه محدود ماندند و اطراف آن رامحلات جديد فراگرفتند.

زيراب را به جهت عبور رودتالار از مركز آن مي توان به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم كرد،دراين تقسيم بندي محله مسجد جامع در قسمت شمال ومحلات عبدالحق و ايستگاه در قسمت جنوبي واقع مي شوند.

بنابراين مي توان دريافت كه در ابتداي گسترش شهر زيراب بخش جنوبي آن نسبت به بخش شمالي از وسعت بيشتري برخوردار بود وآن به دليل وجود امامزاده عبدالحق در بخش جنوبي بوده است. چنانچه اكثر مغازه ها در محله بازار يا همان عبدالحق با ساختاري قديمي قرار داشتند.

محله بازار يا عبدالحق محله اي است تجاري و منازل مسكوني اندكي دراينجاقرار دارند و از نطرطبقه اجتماعي درحد خوبي مي باشد . پس از اين محله از نظرقدمت محله مسجد جامع قرار دارد و به اين نام يعني محله مسجد جامع معروف گرديد. اين محله يك محله مسكوني- تجاري است و از نظر طبقاتي در حد بالايي مي باشد . قسمت هاي تجاري آن در مسير خيابان هاي اصلي يعني خيابان آزادي و خيابان انقلاب اسلامي قرار دارند و ساير نقاط محله را مناطق مسكوني دربرگرفته است و با توجه به قدمت زياد از بافتي قديمي وكوچه هاي باريك و پرپيچ و خم برخوردار است.

محله ديگر ايستگاه است كه به دليل وجود ايستگاه راه آهن تهران – شمال كه زيراب را تحت پوشش قرار مي داد به اين نام معروف گرديد. اين محله كلا يك محله مسكوني است و از مراكز تجاري در آن اثري نيست و به علت نزديكي به مركز شهر و به خصوص محله بازار اكثر مايحتاج خانوارها از مراكز تجاري آنجا تامين مي شود و داراي بافتي قديمي است واز طبقه اي متوسط برخوردار است و تنها محله اي است كه صرفامسكوني مي باشد.

 

اين محلات به طور عمده درمركز شهر واقع شده اند خصوصا محلات بازار ومسجد جامع و اطراف آنها و محلات جديد احاطه كرده اند كه اين محلات جديد شهري عبارتنداز:

محله خواجه كلاه،محله عباسكتي، محله جزخاني كه در بخش شمالي شهر قرار دارند و محلات نوبنياد و چراغ برق كه در بخش جنوبي شهر قرار دارند.

در رابطه با علت وجودي و وضعيت عمومي محلات جديد شهري مي توان چنين گفت :      محله خواجكلا از جمله محلات بزرگ شهر زيراب است كه به طور عمده يك محله مسكوني است و فقط تعداد انگشت شمار مغازه در اين محله وجود دارد و در ابتدا به صورت يك روستا درمجاورت شهر بوده و بين شهر و اين محله باغات و زمين هاي كشاورزي قرار داشته و كم كم با افزايش جمعيت آن و احداث مساكن توسط افراد اين محله به شهر زيراب متصل گرديده و اكنون به صورت محله اي شهري درآمده است و داراي بافتي جديد مي باشد و بيشتر ساكنين آن در حد متوسط هستند.

محله بعدي عباسكتي است كه در غرب خواجكلا و شرق جزخاني قرار دارد اين محله نيز در ابتدا يك روستا بوده و با توسعه شهر و مهاجرت مردم چندلا و احداث مساكن در اين محله روستاي فوق به محله مسجد جامع متصل گرديده و از اين پس يك محله شهري را تشكيل داد و كلا يك محله مسكوني مي باشد و تقريبا بافتي جديد دارد و اغلب ساكنين آن زندگي متوسطي دارند.

آخرين محله در بخش شمالي شهر زيراب محله جزخاني است كه در قسمت غربي محلات عباسكتي و مسجد جامع قرار دارد ،از محلات جديد و كاملا مسكوني است و شيب كم زمين در اين ناحيه موجب بوجود آمدن بافتي خوب و جديد گرديده است و داراي طبقه اجتماعي بالايي مي باشد.

چراغ برق از محلات بخش جنوبي شهر زيراب مي باشد. اين محله داراي وسعت زيادي است و از محلات جديد مي باشد و بافتي جديد دارد و خط آهن تهران – شمال از وسط آن مي گذرد و همين امر موجب عدم گسترش و توسعه بيشتر آن شده است و زندگي اكثر ساكنين آن در حد متوسط مي باشد.

محله نوبنياد در بخش جنوبي شهر قرار دارد و از جديدترين محلات شهر زيراب است واز نظر عرض محدوده اي در حدود خط آهن سراسري تا بستر رودتالار راشامل مي گردد مانند محلات ديگر بيشتر مسكوني است و مراكز تجاري آن ساير اكثر محلات مسكوني شهر به خواربارفروشي ها محدود مي گردد و طبقه اجتماعي متوسطي را دارا مي باشد.



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:شهر زیراب سوادکوه, زیراب ,امامزاده عبدالحق زیراب, محله خواجکلا ,سرخ اباد, رود تالار, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» باشگاه فرهنگی ورزشی صدرا زیراب

 

باشگاه فرهنگی ورزشی صدرا زیراب در سال 1383 در سطح استان و کشور شروع به فعالیت نمود

که در طی این 5 سال در جام بین المللی (خارج از کشور) هم حضوری فعال داشت.

12_24

اعضای باشگاه فرهنگی ورزشی صدرای زیراب:

مدیر عامل : مهندس محبوب قبادیان

رئیس هیئت مدیره باشگاه : مهندس محبوب قبادیان

نایب رئیس هیئت مدیره باشگاه : مهندس سعید قبادیان

قائم مقام باشگاه : محمد خادم

روابط عمومی باشگاه : مهندس مهرداد اکبری

مسئول دفتر باشگاه : امیر حسین قاسم نژاد

پزشک باشگاه : دکتر عسگر هلالی اقدام

گروه خبرنگاری باشگاه : احسان پیر برناش و عمران اکبرنژاد

گروه صوتی و تصویری : برادران ذاکری

 7_1

باشگاه فرهنگی ورزشی صدرا زیراب با داشتن 14 تیم شامل :

فوتبال آقایان ، فوتسال بانوان، کاراته آقایان،کاراته بانوان،تکواندو آقایان،تکوتندو بانوان،اسکیت،کبدی،تنیس روی میز،کیک بوکسینگ،جوجیتسو،دو و میدانی ، تیراندازی جانبازان و معلولین و کشتی

در سال 1388-1387 جز5 تیم برتر باشگاه های خصوصی در سطح کشور شناخته شد.



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:باشگاه فرهنگی ورزشی صدرا زیراب, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» برج لاجیم شیرگاه

 

تصاویر سفر به لاجیم و مناظر راه

 

 

 

همچنین میتوانید در مسیربرج لاجیم، از روستای سی پی دیدن فرمایید

 

برج لاجیم

 

 

 



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : دو شنبه 8 ارديبهشت 1391برچسب:برج لاجیم شیرگاه , برج لاجیم ,برج , آثار تاریخی, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» هفت حوض شیرگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : دو شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:هفت حوض , شیرگاه , اب , طبیعت بکر ,آبشار, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» دریاچه شورمست و تصاویر آن

 

 

http://savaadkoh.loxblog.com

 

 


 

 



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:دریاچه شورمست ,طبیعت دریاچه , طبیعت گردی , شورمست , پل سفید , تور شورمست, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» شیرگاه و تصاویری از جاذبه های آن

 

زيباترين منطقه سوادكوه (زيرا از لحاظ پوشش گياهي امتياز بيشتري نسبت به ساير مناطق سوادكوه دارد )

وطبق كروكي بايد از جادۀ فيروزكوه وارد اين منطقه شد .

 

درخت لیمویی که تعداد شکوفه هایش بیشتر از تعداد برگهایش است!!!!!!!!

 

در اینجا  پرتغال و شکوفه پرتغال را روی یک درخت شاهدید!!!!!!

موقعيت جغرافيايي شيرگاه ؟ كمتر ديده ايد كه سه نعمت الهي (رودخانه،دشت وكوه هاي جنگلي) در يك جا جمع باشند اما شما

در شيرگاه شاهد اين مهماني خواهيد بود زيرا

شيرگاه دشتي است كه رودخانۀ تالار از وسط آن گذشته و توسط كوههاي جنگلي احاطه گشته .

 

        تصویری از شیرگاه

7% كاهش رطوبت نسبت به شهر هاي ساحلي دریاي خزر(شرجی کم )+ ۴۰% ايام بارندگي(لذت بردن از رحمت الهی) + هواي نيمه ييلاقي

(قابل سکونت در تمام فصول) + نزديكي به دریا (۶۰دقيقه){جهت تفریحات دریایی} + زمينه براي رفتن به آبشارهای بسيار ديدني+دسترسي به زيباترين

جنگلهاي داراي رودخانه و دلپذیرترین جنگلهای بدون رودخانه  از جمله ويژ گيهاي شهر شيرگاه ميباشد .

 

 

http://savaadkoh.loxblog.com

 



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : دو شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:شهر شیرگاه ,طبیعت شیرگاه , مسیر راه به شیرگاه , راه آهن شیرگاه, ایستگاه راه آهن شیرگاه , عکس شیرگاه, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» دو شاخه سنگ شیرگاه

 

یکی از جاهای دیدنی و با صفای شیر گاه ، دو شاخه سنگ میباشد که برای رفتن به آنجا باید ابتدا پس از رسیدن به رودخانه، دمپایی پوشیده و دمپای شلوار را تا زانو بالا زده و به مدت حدود یک ساعت بر خلاف جهت جریان آب ، طی مسیر نمایید تا به دو شاخه سنگ برسید

 

در این مسیر، چندین مکان جهت شنا کردن وجود دارد از جمله ؛ آب کره ، بالا سد ، آب یخ ( که ۳۰ متر بالاتر از آن چشمه آب یخ نیز وجود دارد)،گردالی ، پایین تر ز دوشاخه سنگ .

تصاویر مربوط به دوشاخه سنگ

 

 

محل شنای آب یخ

چشمه آب یخ

 

محل شنای گردالی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سی متر پایین تر از 2 شاخه سنگ

 

 

دو شاخه سنگ



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : دو شنبه 2 خرداد 1391برچسب:دو شاخه سنگ شیرگاه , طبیعت سوادکوه, سوادکوه گردی ,آب کره ,بالاسد , آب یخ , | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» تصاوير مربوط به سرچشمه آب دراسله

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:ابشار دراسله , سوادکوه, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» جاده زیراب شیرگاه در قاب دوربین

 

 

 

   تصاویری از مسیر زیراب - شیرگاه

اون همه عشق و حال محال یادم بره



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : دو شنبه 28 ارديبهشت 1391برچسب:تصاویر جاده زیراب به شیرگاه , | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» تصاویری از شهر آلاشت

زادگاه رضا شاه در آلاشت

اتاق زادگاه رضا شاه

 

زادگاه رضا شاه و موزه ی مردم شناسی آلاشت

 

 

 

 

 

 

 

مسجد قدیمی آلاشت

 http://savaadkoh.loxblog.com

http://savaadkoh.loxblog.com

http://savaadkoh.loxblog.com

 

 

رصد خانه

 


 http://savaadkoh.loxblog.com

 

 

قله ارفه و نرو در سمت چپ تصویر

 

 http://savaadkoh.loxblog.com



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : دو شنبه 28 خرداد 1391برچسب:الاشت, زادگاه رضاشاه ,موزه الاشت , طبیعت الاشت , , | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» عکس‌های روند ساخت پل ورسک

در هر دوره‌اي از زمان و هر جا كه اراده‌اي توانا به منصه ظهور مي‌رسد، در پي آن شگفتي‌ها پديد مي‌آيد.
با نگاه به چشم‌انداز راه آهن ايران، چه در شمال هنگام عبور از قلل شامخ البرز و چه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره‌ها و كوه‌هاي سخت و بلند به راحتي مي‌توان به اهميت و عظمت آن پي برد.
يكي از اين شاهكارهاي راه آهن كشور مي‌توان از پل ورسك نام برد كه حتي به‌ عنوان يكي از شاهكارهاي معماري راه آهن جهان از آن ياد مي‌كنند.
راه آهن شمال كشور حدود هزار و 500 دستگاه پل و آب‌رو به‌طول تقريبي 6 هزار و 850 متر دارد كه پل ورسك به‌ عنوان بزرگ‌ترين پل راه آهن شمال كشور به شمار مي‌رود.
پل ورسك شاهكار مهندسي قرن كه به حق پل پيروزي در جنگ جهاني دوم لقب گرفته است، ‌به ‌طول 86 متر با دهانه اصلي 66 متر و ارتفاع 110 متر بزرگ‌ترين پل راه آهن شمال ايران است.
از اين پل كه شهرت جهاني نيز دارد و نام آن در تمام آثاري كه پس از پايان جنگ جهاني دوم منتشر شد، با عنوان پل پيروزي ياد شده است.
ساخت پل ورسك كه از مهم‌ترين رويدادهاي فني مهندسي راه آهن كشور محسوب مي‌شود، توسط مهندسان آلماني و كارگران فني كار گذاشته شد.
پل ورسك كه در واقع از شاهكارهاي معماري جهان به شمار مي‌رود، در دره ورسك واقع در 85 كيلومتري جنوب قائم شهر ـ تهران در محور سوادكوه قرار دارد و راه آهن سراسري تهران ـ شمال را به هم متصل مي‌كند.
عظمت اين كه در واقع دو كوه عظيم و سخت گذر عباس آباد را به يكديگر اتصال مي‌دهد، حقيقتي انكارناپذير است كه حتي جهانگردان خارجي نيز به آن اعتراف دارند و در برابر عظمت و بزرگي و اراده آهنين طراح و سازندگان آن سر تعظيم فرود مي‌آورند.

پل ورسک
هزينه ساخت در آن در سال‌هاي ساخت راه آهن سراسري ايران يعني سال‌هاي 1306 تا 1317، بالغ بر 26 ميليون ريال بود.
به لحاظ ويژگي‌هاي منحصر به فرد، اين پل جزو آثار ملي ايران كشور محسوب مي‌شود.
از حدود 120 سال پيش احداث راه آهن سراسري از مهم‌ترين آرزوهاي ايرانيان بوده است، ‌مردم مناطق شمال نيزهمواره در انديشه احداث خطوط ريلي و اتصال به مركز كشور بوده‌اند.
راه آهن شمال همزمان با تاسيس راه آهن سراسري در زمان سلطنت رضاخان در بيست و سوم مهرماه 1306 هجري شمسي برحسب نياز و دستوردولت‌هاي استعمارگر انگليس و روسيه آغاز و در شهريور 1316 خاتمه يافت.
حوزه استحفاظي راه آهن شمال از سوزن خروجي ايستگاه گرمسار واقع در استان سمنان آغاز و با عبور از كوه‌هاي سربه فلك كشيده البرز و بخش‌هايي از استان تهران وارد استان مازندران و مناطق زيباي جنگلي شده و با عبور از شهرهاي متعدد و مناطق جلگه‌اي وارد استان گلستان و در نهايت به ايستگاه گرگان ختم مي‌شود.
طول راه آهن شمال 382 كيلومتر به‌ علاوه 21 كيلومتر خط انشعابي بندر اميرآباد و همچنين در مجموع 91 كيلومترخطوط فرعي شامل 5/43 كيلومتر تجاري و 5/47 كيلومترخط ما نوري است.
راه آهن شمال داراي 27 ايستگاه بزرگ و كوچك است كه هم اكنون دو ايستگاه تيرتاش و گلوگاه بسته است و به لحاظ شرايط اقليمي به دو قسمت جلگه‌اي و كوهستاني تقسيم مي‌شود.
بلندترين نقطه اين خط گردنه گدوك با ارتفاع 2 هزار و 112 متر از سطح دريا است.
‌اين خط از گرگان تا شيرگاه به‌ طول 187 كيلومتر از كنارجلگه‌هاي سرسبز عبور مي‌كند و سپس به‌ طول 113 كيلومتر با عبور از مناطق جنگلي و كوهستاني وارد گردنه گدوك و فيروزكوه مي‌شود.
اين مسير مملو از صحنه‌هاي زيباي عبور از جنگل در حاشيه رود تالار، پل معروف ورسك و سه خط طلايي كه هر بيننده‌اي را محو تماشاي خود مي‌كند، است.
اين خط سپس به‌طول 81 كيلومتر با عبور از جلگه جنوبي فيروزكوه وارد شهرستان گرمسار مي‌شود.
راه آهن شمال داراي 95 تونل به‌ طول حدود به 27 كيلومتر است كه بزرگترين آن تونل گدوك به‌ طول 2 هزار و 887 متر است، اين تونل بزرگ‌ترين تونل راه آهن سراسري نيز است.
نقل است كه در هنگام احداث اين تونل‌ها خطرات فراوان ناشي از نفوذ آب و نيز انفجارهاي متعدد ناشي از گازهاي متصاعد همواره كارگران و مهندسان را در معرض تهديد قرار داد.
مهم‌ترين حادثه بوجود آمده در اين زمينه مربوط به تابستان سال 1312 بود كه در تونل گدوك رخ داده است.
كارگران در هنگام حفر اين تونل به يك منبع آب زيرزميني برخورد كردند كه بلا فاصله پس از حفر تونل، آب به شدت جاري شد.
جريان اوليه آب در حدود 120 ليتر در ثانيه بود، به ‌طوري كه در همان لحظات اوليه محوطه جلوي تونل به رودخانه‌اي خروشان تبديل شد.
همچنين هنگام حفر تونل شماره 36 متصاعد شدن گازهاي متان چندين بار موجب وقوع انفجارهاي شديد شد كه خاموش كردن شعله‌هاي آبي رنگ آن گاه تا يك ماه به طول مي‌كشيد.
در اين شرايط كارگران در حرارت بالاتر از 55 درجه بكار خود ادامه مي‌دادند.
در تاريخچه احداث راه آهن در ايران مي‌توان مراحل ساخت راه آهن را به ايجاد راه آهن غيردولتي و دولتي تقسيم كرد.
ساخت راه آهن غيردولتي با ساخت راه آهن حضرت عبدالعظيم درسال 1261 شمسي آغاز شد كه اين راه آهن شامل خط آهني در حدود هشت كيلومتر و به عرض هزار ميليمتر از تهران به شهر ري به ‌وسيله مسيوبواتال فرانسوي كشيده شد كه بعدا امتياز آن به يك كمپاني بلژيكي واگذار شد.
راه آهن شركت نفت ديگر راه آهن غيردولتي ساخته شده در ايران بود كه شركت سابق نفت نيز براي رفع حوايج خود در محوطه تاسيسات نقت جنوب اقدام به احداث راه آهني كرد كه حدود آن 165 كيلومتر و عرض آن بين خزيمه و مسجد سليمان 760 ميليمتر و در آبادان به 920 ميليمتر مي‌رسيد.
راه آهن دولتي با ساخت راه آهن سراسري در ايران شكل گرفت به‌طوريكه در23 مهرماه 1306 اولين كلنگ ساختمان راه آهن سراسري در تهران محل فعلي ايستگاه تهران بر زمين زده شد.
و ازهمان وقت رسما ساخت راه آهن از سه نقطه جنوب ـ مركز ـ شمال آغاز شد و كار ساخت راه آهن سراسري در27 مرداد ماه 1317 به پايان رسيده و دو خط شمال و جنوب در ايستگاه سميه به يكديگر متصل و در روز سوم شهريورماه 1317 اين خط با تشريفات خاصي رسما افتتاح و بهره‌برداري آن شروع شد.
راه آهن گرمسار ـ مشهد، راه آهن تهران ـ تبريز و راه آهن قم ‌ـ يزد از ديگر خطوط راه آهن دولتي كشور به شمار مي‌روند‌.
هم اكنون طول خط راه آهن ايران 8 هزار و 565 كيلومتر است.
ورسک یکی از راهبردی ترین پل‌های راه آهن ایران است که عملیات ساخت آن توسط شرکت ایتالیایی (پیزاگالی) و تحت نظارت شرکت کامپساکس در نوامبر 1934 (آبان 1313) آغاز و در سپتامبر 1936 (شهریور 1315) به اتمام رسید. دهانه پل حدود 60 متر و ارتفاع آن از کف دره 120 متر است. برای ساخت پل دو میلیون و ششصد هزار ریال هزینه شد.
هانس ناتر (1856-1954) نابغه ریاضی و پلسازی، فارغ التحصیل دانشگاه پلی تکنیک زوریخ (سوئیس) که طراحی و انجام محاسبات پل‌های راه آهن سراسری ایران (و نیز پل ورسک) توسط گروهی از مهندسان تحت نظارت او انجام شد.
لادیسلاوس فون رابسویچ (معروف به مهندس ورسک 1893-1975) اهل اتریش و ناظر بر عملیات احداث پل ورسک که به همراه خانواده اش در خانه‌ای واقع در دره ورسک و نزدیک به پل اقامت داشت. بعدها تحصیلات خود را تا دکترای مکانیک سنگ ادامه داد. او مسئولیت احداث تونل‌های مسیر راه آهن را نیزبعهده داشت. رابسویچ از بنیان گذاران روش تونلزنی جدید اتریشی(NATM) بود.
عکس‌های این نمایشگاه در مکاتبه پیمان صدفی با خانواده لادیسلاوس فون رابسویچ به دست آمده است.



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:ورسک,هانس ناتر,راه اهن سراسری ایران ,شرکت پیزاگالی, حفر تونل, گدوک, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» جنگل های سوادکوه

 

بخش وسیعی از شهرستان سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درختهائی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار می‌باشد.

جنگلهای بکر در مناطقی که میان بومیان و اهالی پرتاس خوانده می‌شوند دارای مسیبرهای دشوار بوده ولی به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعی خاص، همواره در پوششی از مه قرار داشته و مناظر بدیعی را پدید می‌آورند. در میان این نو ع از جنگلها نیز دره‌های زیبا، بهمراه نهرها، آبشارها و چشمه سارهای متعدد، خودنمائی می‌کند.

وجود درخت‌ها و درختچه‌های منحصر بفردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه بهمراه گیاهان میوه دار وحشی مثل ازگل، ولیک، زال زالک، گالش انگور، سولس و ته دونه، بر جذابیت نواحی جنگلی سوادکوه افزوده‌است.

برخی از نقاط جنگلی این شهرستان که برای برنامه ریزی در بخش گردشگری مناسب است عبارتند از:

  • ناحیه جنگلی لفور

این جنگلها در مرکز دهستان لفور و شارقلت و در مسیر و محدوده اطراف سد دارای زمینه بسیار مساعد برای اجرای طرحهای توریستی هستند. اکنون نیز علیرغم عدم برخورداری از امکانات مناسب اقامتی و پذیرائی، با وجود روستاهای زیبای بورخانی، گشنیان، نفت چال، چاکسر، اسبو کلا، گالش کلا، میرار کلا، غوزک رودبار، اماکلا، کالی کلا، مرزی دره و عالم کلا و به همراه چشمه سارها، رودها، انهار و مناظر بی نظیر طبیعی دیگر، از بدیع‌ترین چشم اندازها برخوردار است و در تعطیلات سالانه گردشگران بیشماری را بخود جذب می‌نماید.

  • جنگل اسلام آباد

این منطقه نیز در ۶ کیلومتری شرق شهر شیرگاه و در مجاورت سد سنبل رود قرار گرفته و سمت از جنوب غربی سد مذکور آغاز و در جنوب روستای کلیج خیل و در شرجی کلا به منطقه زیولا و جنگل کتو دره ختم می‌گردد. این ناحیه علاوه بر پوشش مناسب گیاهی و دارا بودن مناظر طبیعی متعدد، دارای فضای مناسبی برای ایجاد امکانات جذب گردشگر برای گذران اوقات فراغت می‌باشد.


  • جنگل اندر کلی

در ۵ کیلومتری شرق شهر شیرگاه واقع شده و با برخورداری از اراضی مسطح و یکنواخت در مجاورت رودخانه تا حاشیه شرقی شهر شیرگاه و در امتداد جاده شیرگاه به قائم شهر، در حوالی روستاهای چای باغ، تپه سر، چالی و شورخیل برای احداث پارک جنگلی بسیار مناسب است.


  • جنگل کاشی آباد (جمشید آباد)

این محوطه در انتهای روستای جمشید آباد، ۱ کیلومتری غرب جاده زیرآب به شیرگاه و ۶ کیلومتری شمال غرب شهر زیرآب واقع شده و برخورداری از یک دره زیبای جنگلی، قرار گرفتن در مجاورت یک آبادی، عبور جاده و راه آهن سراسری از کنار آن، جریان رودخانه بزرگ تلار در وسط این منطقه از ویژگیهای شاخص و بارز آن به شمار می‌رود عوامل مذکور باعث گردیده که جنگل کاشی آباد بدون دارا بودن حداقل امکانات تفرجگاهی مانند آب و سرویس‌های بهداشتی، اکنون نیز مورد استفاده دهها هزار گردشگر و دوستداران طبیعت برای گذران اوقات فراغت بویژه در فصل تابستان از این مکان زیبا، قرار می‌گیرد.


  • جنگل گروسر

این ناحیه در ۱۸ کیلومتری شمال غرب شهر شیرگاه و در کنار جاده لفور به شیرگاه واقع شده و نام آن نیز به مناسبت وجود یک چشمه آب معدنی گوگردی، گروسر می‌باشد. این چشمه بهمراه دهها چشمه آب شیرین، آبشارهای کوچک و بزرگ، رودخانه و کوهستان شرائط محیط بسیار جذاب و زیبا را فرا هم آورده که در حال حاضر نیز هزاران گردشگر بومی و غیر بومی برای گذران تعطیلات از این مکان بهره برداری نمائید. رودخانه معروف بابل رود نیز از کنار آن عبور می‌کند. بخش کوچکی از این جنگلها در محدوده شرقی دهستان بابل کنار شهرستان بابل قرار گرفته‌است.


  • جنگل میان کلا آبشار

در حد فاصل بین دو شهر زیرآب و شیرگاه قرار دارد و عبور جاده شوسه تهران، شمال، راه آهن سراسری و رودخانه تلار با ارتفاعات پوشیده از انبوه گیاهان متنوع از ویژگیهای این مکان است.


  • جنگلهای شرق جاده شیرگاه به قائم شهر

در منتهی الیه شمالی شهرستان سوادکوه و در میان روستاهای چای باغ، بشل، برنجستانک و پل شاهپور قرار دارد. وجود راههای دسترسی مناسب، رودخانه و سد انحرافی بر جذابیت‌های آن افزوده و محیط مساعدی را برای جذب گردشگر فراهم ساخته‌است.


  • جنگل خی پوست

در ۲۷ کیلومتری شرق شهر زیرآب قرار داشته و در محدوده‌ای باطول ۱۳ کیلومتر بخاطر وجود گونه‌های خاصی از درختان شمشاد، بسیار زیبا و مشهور می‌باشد.


  • جنگل کسلیان

در ۳۰ کیلومتری شمال شرق شهر زیرآب و در دهستان کسلیان واقع گردیده و از کل مسیر دسترسی آن، ۱۴ کیلومتر جاده آسفالته و ۱۶ کیلومتر دیگر شنی می‌باشد. این منطقه زیبا با دارا بودن دره‌های زیبای جنگلی و رودهای متعدد دارای چشم اندازهای بی نظیر و دیدنی است. برج تاریخی و معروف لاجیم در منتهی الیه این جنگل قرار دارد.


  • جنگل دهستان شرق و غرب شیرگاه

در مورد وجه تسمیه شهر شیرگاه، عده‌ای از محققین بر این عقیده‌اند که در روزگاران گذشته در این ناحیه مبارزه‌ای بین یک شیر و یک گاو در گرفت و بعلت کشته شده شیر در این مبارزه این منطقه را شیرگاه نامیدند. نامهای دیگر این منطقه خارخون و بعد از احداث جاده سراسری، خطه بوده‌است.

واژه شیر در زبان پهلوی گاهی به معنی شهریار بکار رفته و در برخی از متون نیز به عنوان پسوند مکان مورد استفاده قرار گرفته و بهمین دلیل می‌توان گفت که شیرگاه در سده‌های باستانی محل استقرار شهر یاران بوده‌است. در زبان بومیان قدیم نیز واژه شر بجای واژه سفید استفاده می‌شد و شیردار یا شردار نام درختی از تیره افرا بوده و شاید به دلیل فراوانی این نوع درخت در جنگلهای اطراف این ناحیه، را شیردارگاه می‌خواندند که به مرور زمان به شیرگاه بدل گردیده‌است. در بسیاری از نقاط مازندران مانند توسکا چال، انار جاری و کنس خابن، این نوع نامگذاری رایج بوده‌است.

جنگلهای این نواحی در ۴ کیلومتری شهر شیرگاه و در مجاورت روستاهای کلیج خیل، آهنگر کلا، کتی لته، فرامرز کلا، بورخیل و ایواک و مانند دیگر نواحی جنگلها دارای زیبائیهای طبیعی بکر و زمینه مساعد برای اجرای طرحهای مختلف و متنو ع توریستی است.


  • جنگل جوارم

محوطه پهناور جوارم در مسیر اصلی تهران به شمال کشور، در مقابل روستای جوارم و ۸ کیلومتری شمال شهر زیرآب واقع شده و در میان جاذبه‌های طبیعی شهرستان سوادکوه، از آماده‌ترین اماکن برای احداث پارک جنگلی و اجرای طرحهای گوناگون از جمله احداث استراحتگاه برای زائرین حرم امام هشتم شیعیان به شمار می‌رود.

۳۰ الی ۴۰ هکتار از آن توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور جهت اجرای طرحهای مذکور واگذار گردیده و پروژه آن نیز در موافقت نامه طرح ملی آماده سازی، و بهسازی قطب‌های سیاحتی ایران منظور شده‌است. در حال حاضر جنگل جوارم از آب آشامیدنی برخوردار بوده که این امر بهمراه فضای بسیار زیبای آن با دهها جاذبه طبیعی و جاده و راه آهن سراسری، عوامل بتیوته هزاران گردشگر را در طول سال فراهم آورده‌است.

نقاط زیبا و جنگلهای دیگر شهرستان سوادکوه عبارتند از:

جنگل کارمزد و کارسنگ در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی پل سفید که علاوه بر جنگلهای طبیعی، رودخانه دره‌های سرسبز، دارای جنگل مصنوعی بسیار زیبائی است.

جنگل سرخ کلا در ۵ کیلومتری شرق زیرآب و جاده اصلی تهران به شمال با جنگل طبیعی و مصنوعی.

جنگل پرو در ۱۵ کیلومتری غرب شهر پل سفید در مجاورت روستاهای سیمت و طالع در دهستان راستوپی و روستاهای ثیلم، پالند و اوات در دهستان ولوپی با درختان کهنسال.

جنگل چم چم در ۵ کیلومتری شمال شهر پل سفید که دارای امتیازاتی مانند عبور جاده اصلی از کنار آن بهمراه رودخانه و آبشار می‌باشد.

جنگل خانقاپی در ۲۵ کیلومتری شهر پل سفید و در منتهی الیه نواحی جنگلی که کوه سرخل به آن مشرف بوده و در جهت شرق و شمال شرق به جنگلهای کله و اساس مرتبط است.

جنگل پل پا در ۲۰ کیلومتری شهر پل سفیدکه مراتع سرسبز در ارتفاعات و بوته زارهای دامنه شرقی آن بهمراه جنگل بلوط، ون و راش بر زیبائی آنها افزوده آن را به سه قسمت مجزا تقسیم نموده‌است. این محوطه از شمال و جنوب به روستاهای کمر پشت و شورک چال محدود می‌گردد.

جنگل کنیج کلا در ۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب قرار گرفته و روستای کنیج در جهت غرب، شمال و جنوب بوسیله این جنگلهای زیبا با درختان بلندو کهنسال محصور گردیده‌است. روستاهای کلاریجان، کردآباد و کری کلا در مجاورت این منطقه واقع شده‌اند.

جنگل سرخ آباد در محلی بنام باغ سرخ آباد، در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر پل سفید و در دامنه‌های ارتفاعات ارفع کوه واقع شده و روستاهای وسیه سر، سنگ سرک و مالی دره در اطراف آن قرار دارند. این مکان علاوه برای چشم اندازهای بدیع جنگلی، دارای مراتع سرسبز و آب و هوای بسیار مطبوع در فصل تابستان می‌باشد.

جنگل ورسک به طرف عباس آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر پل سفید با پوشش گیاهی راش، بلوط و مراتع زیبا و آب گوارای چشمه گت او که از ویژگیهای این مکان می‌باشد.

جنگل ورسک به طرف روستای مار بمرد گرجی خیل در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر پل سفید که علاوه بر زیبائی‌های جنگلی، بدلیل آب و هوا و عبور رودخانه از میان آن، همواره محل اتراق مسافران و گردشگران می‌باشد.

پارک جنگلی آزاد مهر در ۷ کیلومتری شمال شهر زیرآب

با توجه به موقعیت قرارگیری این دریاچه که در واقع دروازه ورود به استان مازندران از محور سواکوه‌است و فاصله تقریبی ۲۰۰ کیلومتری از تهران که مسافت نسبتا کوتاهی می‌باشد انتظار می‌رود مورد استقبال زیادی واقع گردد. دریاچه مورد نظر در فاصله ۵ کیلومتری از شهرک صنعتی شورمست پل سفید قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تهران شمال و وجود دو محور جاده آسفالته و راه آهن از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است. با توجه به توسعه جاده‌ای چهاربانده کردن این محوراز تهران به سوادکوه و قائمشهر روز به روز بر میزان استقبال از این دریاچه افزوده می‌شود. روستا و دریاچه شورمست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید قرار دارد.

در اطراف و اکناف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، امامزاده شابالوفلورد، امامزاده سامولا ارفع‌ده، کوههای صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکانها و چشم اندازهای زیبای طبیعی کنارهم گرد آمده‌اند تا بتوانند تمامی خواسته‌های علاقه‌مندان و بازدید کنندگان را برآورده سازند و ساعتها و روزها علاقه‌مندان به طبیعت، هنر، تاریخ، صنعت، ورزش و غیره... را به بهترین نحو پر نماید.

 

پرونده:Lake shormast.JPG


» جنگل های سوادکوه

 

بخش وسیعی از شهرستان سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درختهائی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار می‌باشد.

جنگلهای بکر در مناطقی که میان بومیان و اهالی پرتاس خوانده می‌شوند دارای مسیبرهای دشوار بوده ولی به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعی خاص، همواره در پوششی از مه قرار داشته و مناظر بدیعی را پدید می‌آورند. در میان این نو ع از جنگلها نیز دره‌های زیبا، بهمراه نهرها، آبشارها و چشمه سارهای متعدد، خودنمائی می‌کند.

وجود درخت‌ها و درختچه‌های منحصر بفردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه بهمراه گیاهان میوه دار وحشی مثل ازگل، ولیک، زال زالک، گالش انگور، سولس و ته دونه، بر جذابیت نواحی جنگلی سوادکوه افزوده‌است.

برخی از نقاط جنگلی این شهرستان که برای برنامه ریزی در بخش گردشگری مناسب است عبارتند از:

  • ناحیه جنگلی لفور

این جنگلها در مرکز دهستان لفور و شارقلت و در مسیر و محدوده اطراف سد دارای زمینه بسیار مساعد برای اجرای طرحهای توریستی هستند. اکنون نیز علیرغم عدم برخورداری از امکانات مناسب اقامتی و پذیرائی، با وجود روستاهای زیبای بورخانی، گشنیان، نفت چال، چاکسر، اسبو کلا، گالش کلا، میرار کلا، غوزک رودبار، اماکلا، کالی کلا، مرزی دره و عالم کلا و به همراه چشمه سارها، رودها، انهار و مناظر بی نظیر طبیعی دیگر، از بدیع‌ترین چشم اندازها برخوردار است و در تعطیلات سالانه گردشگران بیشماری را بخود جذب می‌نماید.

  • جنگل اسلام آباد

این منطقه نیز در ۶ کیلومتری شرق شهر شیرگاه و در مجاورت سد سنبل رود قرار گرفته و سمت از جنوب غربی سد مذکور آغاز و در جنوب روستای کلیج خیل و در شرجی کلا به منطقه زیولا و جنگل کتو دره ختم می‌گردد. این ناحیه علاوه بر پوشش مناسب گیاهی و دارا بودن مناظر طبیعی متعدد، دارای فضای مناسبی برای ایجاد امکانات جذب گردشگر برای گذران اوقات فراغت می‌باشد.


  • جنگل اندر کلی

در ۵ کیلومتری شرق شهر شیرگاه واقع شده و با برخورداری از اراضی مسطح و یکنواخت در مجاورت رودخانه تا حاشیه شرقی شهر شیرگاه و در امتداد جاده شیرگاه به قائم شهر، در حوالی روستاهای چای باغ، تپه سر، چالی و شورخیل برای احداث پارک جنگلی بسیار مناسب است.


  • جنگل کاشی آباد (جمشید آباد)

این محوطه در انتهای روستای جمشید آباد، ۱ کیلومتری غرب جاده زیرآب به شیرگاه و ۶ کیلومتری شمال غرب شهر زیرآب واقع شده و برخورداری از یک دره زیبای جنگلی، قرار گرفتن در مجاورت یک آبادی، عبور جاده و راه آهن سراسری از کنار آن، جریان رودخانه بزرگ تلار در وسط این منطقه از ویژگیهای شاخص و بارز آن به شمار می‌رود عوامل مذکور باعث گردیده که جنگل کاشی آباد بدون دارا بودن حداقل امکانات تفرجگاهی مانند آب و سرویس‌های بهداشتی، اکنون نیز مورد استفاده دهها هزار گردشگر و دوستداران طبیعت برای گذران اوقات فراغت بویژه در فصل تابستان از این مکان زیبا، قرار می‌گیرد.


  • جنگل گروسر

این ناحیه در ۱۸ کیلومتری شمال غرب شهر شیرگاه و در کنار جاده لفور به شیرگاه واقع شده و نام آن نیز به مناسبت وجود یک چشمه آب معدنی گوگردی، گروسر می‌باشد. این چشمه بهمراه دهها چشمه آب شیرین، آبشارهای کوچک و بزرگ، رودخانه و کوهستان شرائط محیط بسیار جذاب و زیبا را فرا هم آورده که در حال حاضر نیز هزاران گردشگر بومی و غیر بومی برای گذران تعطیلات از این مکان بهره برداری نمائید. رودخانه معروف بابل رود نیز از کنار آن عبور می‌کند. بخش کوچکی از این جنگلها در محدوده شرقی دهستان بابل کنار شهرستان بابل قرار گرفته‌است.


  • جنگل میان کلا آبشار

در حد فاصل بین دو شهر زیرآب و شیرگاه قرار دارد و عبور جاده شوسه تهران، شمال، راه آهن سراسری و رودخانه تلار با ارتفاعات پوشیده از انبوه گیاهان متنوع از ویژگیهای این مکان است.


  • جنگلهای شرق جاده شیرگاه به قائم شهر

در منتهی الیه شمالی شهرستان سوادکوه و در میان روستاهای چای باغ، بشل، برنجستانک و پل شاهپور قرار دارد. وجود راههای دسترسی مناسب، رودخانه و سد انحرافی بر جذابیت‌های آن افزوده و محیط مساعدی را برای جذب گردشگر فراهم ساخته‌است.


  • جنگل خی پوست

در ۲۷ کیلومتری شرق شهر زیرآب قرار داشته و در محدوده‌ای باطول ۱۳ کیلومتر بخاطر وجود گونه‌های خاصی از درختان شمشاد، بسیار زیبا و مشهور می‌باشد.


  • جنگل کسلیان

در ۳۰ کیلومتری شمال شرق شهر زیرآب و در دهستان کسلیان واقع گردیده و از کل مسیر دسترسی آن، ۱۴ کیلومتر جاده آسفالته و ۱۶ کیلومتر دیگر شنی می‌باشد. این منطقه زیبا با دارا بودن دره‌های زیبای جنگلی و رودهای متعدد دارای چشم اندازهای بی نظیر و دیدنی است. برج تاریخی و معروف لاجیم در منتهی الیه این جنگل قرار دارد.


  • جنگل دهستان شرق و غرب شیرگاه

در مورد وجه تسمیه شهر شیرگاه، عده‌ای از محققین بر این عقیده‌اند که در روزگاران گذشته در این ناحیه مبارزه‌ای بین یک شیر و یک گاو در گرفت و بعلت کشته شده شیر در این مبارزه این منطقه را شیرگاه نامیدند. نامهای دیگر این منطقه خارخون و بعد از احداث جاده سراسری، خطه بوده‌است.

واژه شیر در زبان پهلوی گاهی به معنی شهریار بکار رفته و در برخی از متون نیز به عنوان پسوند مکان مورد استفاده قرار گرفته و بهمین دلیل می‌توان گفت که شیرگاه در سده‌های باستانی محل استقرار شهر یاران بوده‌است. در زبان بومیان قدیم نیز واژه شر بجای واژه سفید استفاده می‌شد و شیردار یا شردار نام درختی از تیره افرا بوده و شاید به دلیل فراوانی این نوع درخت در جنگلهای اطراف این ناحیه، را شیردارگاه می‌خواندند که به مرور زمان به شیرگاه بدل گردیده‌است. در بسیاری از نقاط مازندران مانند توسکا چال، انار جاری و کنس خابن، این نوع نامگذاری رایج بوده‌است.

جنگلهای این نواحی در ۴ کیلومتری شهر شیرگاه و در مجاورت روستاهای کلیج خیل، آهنگر کلا، کتی لته، فرامرز کلا، بورخیل و ایواک و مانند دیگر نواحی جنگلها دارای زیبائیهای طبیعی بکر و زمینه مساعد برای اجرای طرحهای مختلف و متنو ع توریستی است.


  • جنگل جوارم

محوطه پهناور جوارم در مسیر اصلی تهران به شمال کشور، در مقابل روستای جوارم و ۸ کیلومتری شمال شهر زیرآب واقع شده و در میان جاذبه‌های طبیعی شهرستان سوادکوه، از آماده‌ترین اماکن برای احداث پارک جنگلی و اجرای طرحهای گوناگون از جمله احداث استراحتگاه برای زائرین حرم امام هشتم شیعیان به شمار می‌رود.

۳۰ الی ۴۰ هکتار از آن توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور جهت اجرای طرحهای مذکور واگذار گردیده و پروژه آن نیز در موافقت نامه طرح ملی آماده سازی، و بهسازی قطب‌های سیاحتی ایران منظور شده‌است. در حال حاضر جنگل جوارم از آب آشامیدنی برخوردار بوده که این امر بهمراه فضای بسیار زیبای آن با دهها جاذبه طبیعی و جاده و راه آهن سراسری، عوامل بتیوته هزاران گردشگر را در طول سال فراهم آورده‌است.

نقاط زیبا و جنگلهای دیگر شهرستان سوادکوه عبارتند از:

جنگل کارمزد و کارسنگ در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی پل سفید که علاوه بر جنگلهای طبیعی، رودخانه دره‌های سرسبز، دارای جنگل مصنوعی بسیار زیبائی است.

جنگل سرخ کلا در ۵ کیلومتری شرق زیرآب و جاده اصلی تهران به شمال با جنگل طبیعی و مصنوعی.

جنگل پرو در ۱۵ کیلومتری غرب شهر پل سفید در مجاورت روستاهای سیمت و طالع در دهستان راستوپی و روستاهای ثیلم، پالند و اوات در دهستان ولوپی با درختان کهنسال.

جنگل چم چم در ۵ کیلومتری شمال شهر پل سفید که دارای امتیازاتی مانند عبور جاده اصلی از کنار آن بهمراه رودخانه و آبشار می‌باشد.

جنگل خانقاپی در ۲۵ کیلومتری شهر پل سفید و در منتهی الیه نواحی جنگلی که کوه سرخل به آن مشرف بوده و در جهت شرق و شمال شرق به جنگلهای کله و اساس مرتبط است.

جنگل پل پا در ۲۰ کیلومتری شهر پل سفیدکه مراتع سرسبز در ارتفاعات و بوته زارهای دامنه شرقی آن بهمراه جنگل بلوط، ون و راش بر زیبائی آنها افزوده آن را به سه قسمت مجزا تقسیم نموده‌است. این محوطه از شمال و جنوب به روستاهای کمر پشت و شورک چال محدود می‌گردد.

جنگل کنیج کلا در ۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب قرار گرفته و روستای کنیج در جهت غرب، شمال و جنوب بوسیله این جنگلهای زیبا با درختان بلندو کهنسال محصور گردیده‌است. روستاهای کلاریجان، کردآباد و کری کلا در مجاورت این منطقه واقع شده‌اند.

جنگل سرخ آباد در محلی بنام باغ سرخ آباد، در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر پل سفید و در دامنه‌های ارتفاعات ارفع کوه واقع شده و روستاهای وسیه سر، سنگ سرک و مالی دره در اطراف آن قرار دارند. این مکان علاوه برای چشم اندازهای بدیع جنگلی، دارای مراتع سرسبز و آب و هوای بسیار مطبوع در فصل تابستان می‌باشد.

جنگل ورسک به طرف عباس آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر پل سفید با پوشش گیاهی راش، بلوط و مراتع زیبا و آب گوارای چشمه گت او که از ویژگیهای این مکان می‌باشد.

جنگل ورسک به طرف روستای مار بمرد گرجی خیل در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر پل سفید که علاوه بر زیبائی‌های جنگلی، بدلیل آب و هوا و عبور رودخانه از میان آن، همواره محل اتراق مسافران و گردشگران می‌باشد.

پارک جنگلی آزاد مهر در ۷ کیلومتری شمال شهر زیرآب



نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : پنج شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:جنگل های سوادکوه مازندران, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» روستاهای منطقه سوادکوه به همراه تعدادخانوارها

 

فهرست جمعیت روستاهای ایران بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ به شرح زیر می‌باشد.

» لفور

 

لفور یکی از دهستان‌های ششگانه شهرستان سواد کوه در استان مازندران در شمال ایران است.این دهستان از سمت جنوب به ارتفاعات رشته‌کوه البرز، از سمت غرب به منطقه قرآن‌تالار(شهرستان بابل) و از سمت شرق به جنگل‌های منتهی به بخش زیراب و جوارم و از سمت شمال به جنگل‌های منتهی به بخش شیرگاه محدود است. دهستان لفور از۲۹ آبادی و روستا تشکیل شده‌است که مهم‌ترین روستاهای آن عبارت‌اند از [نفتچال](شامل روستای نفت چال و آبادی‌های پلیکا، سیاهکلا، قاضی‌کلا، پاپک، تاشیه، سوته، تپه سر)، بورخانی، دهکلان، لفورک، گشنیان، شاهکلا، مرزیدره، پاشاکلا، میرارکلا، اسبوکلا، چاشتخوران وامام کلا، چاکسرا، حجیکلا، درزیکلا، رئیس‌کلا، رنگو، سنگ‌سی، شارقلت، عالم‌کلا، غوزک رودبار، کالیکلا، کفاک، گالش‌کلا، لودشت و مرزی‌دره می باشد.براساس آخرین سرشماری عمومی کشور در سال ۱۳۸۵ جمعیت این منطقه ۴۸۲۶ نفر و مساحت آن با احتساب مناطق جنگلی ان حدود هشت‌هزار هکتار می‌باشد.منطقه لفور علیرغم اینکه از دیرباز منطقه محرومی بوده‌است ولی عموم مردم آن بسیار ساده صمیمی باسواد و بافرهنگ سنتی مخصوص بخود می‌باشند. دیرینگی فرهنگ این منطقه تا دو هزار و هشتصد سال پیش کشف شده‌است.


» عکس از طبیعت مازندران. جنگل شاه کلا لفور

 

جنگل شاه کلا : شما در این مسیر شاهد جنگلهای جالب و مشرف به شالیزار خواهید بود ، همچنین در مقصد میتوانید از زیارت امام زاده سید علی کیا سلطان (شاه کلا ) فیض ببرید. شرایط رفتن ؛ از نفار تقریبآ یک ساعت ( با ماشین ) تا مقصد ،کل جاده آسفالته ، ۳۵ كيلومتر

.

تصاویری از رفتن به شاه کلا 



» سوادکوه در قاب تصویر

طبیعت مازندران
طبیعت مازندران
طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران
طبیعت مازندران
طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران

طبیعت مازندران
 



» پل شاهپور

پل شاهپور قائمشهر



» نوروزخوانی در سوادکوه

 

 نوروزخوانان معمولا پانزده روز قبل از فرا رسیدن عید نوروز به داخل روستاها می‌آیند و با خواندن اشعار در مدح امامان، ترانه‌های محلی، طلیعه سال نو را به آنان مژده می‌دهند. نوروز خوانان چند نفر هستند که یک نفر اشعار را می‌خواند، یک نفر ساز می‌زند، نفر دیگر که به آن کوله کش (بارکش) می‌گویند به در خانه‌های مردم می‌رود و می‌خواند
















































» آداب و رسوم سواد کوه(انتخاب همسر)

انتخاب همسر
در گذشته هاي دور به ندرت پسران حق انتخاب همسر آينده ي خود را داشتند و پدر و مادرها بودند كه در اين مورد تصميم مي گرٿتند البته آنان ابتدا تصميم خود را در مورد دختر مورد نظر با پسرشان در ميان مي گذاشتند و پسر حتي اگر مخالٿ بود در بسياري از مواقع به خاطر حجب و حيا مخالٿت خود را اظهار نمي داشت. اگر پدر و مادري به پسر پيشنهاد انتخاب همسر مي دادند(البته نه خودشان بلكه با ٿرستادن پيغام براي پسرشان) باز هم اتٿاق مي اٿتاد كه پسر همه ي اختيارات و انتخاب همسر را به پدر و مادرش واگذار مي كرد

گاهي اتٿاق مي اٿتاد كه پسري از سربازي مي آمد و مي ديد كه دختري را برايش نامزد كرده اند او هم با كمال ميل مي پذيرٿت. گاهي هم پسران به خاطر اهميت موضوع ترجيح مي دادند كه بزرگترهايشان مسؤوليت اين امر خطير به عهده بگيرند


كيجا اش يا دختر ديدن

پس از اينكه دختر مورد نظر انتخاب شد مادر پسر يا يكي از زنان اقوام كه تردست هم بود به بهانه اي به منزل دختر مي رٿت و چند ساعتي آن جا مي ماند

او خركات دختر را زير نظر مي گرٿت و بعد برمي گشت در صورت قطعي شدن تصميم زني را به عنوان "راٿع" و راه باز كن به نزد مادر دختر مي ٿرستادند. مادر دختر هم مي گٿت:"اختيار دختر دست پدرش است چند روز مهلت بدهيد تا با پدر دختر در ميان بگذارم". بعد از چند روز راٿع مراجعت مي كرد. اگر خانوده ي دختر مخالٿت مي كردند مادر دختر اظهار مي داشت:"اين آب از اين جوي نمي رود". و يا مي گٿت: "اين حرٿ را

همين جا بگذاريد زير ٿرش ". معني اش اين بود كه ما به شما دختر نمي دهيم . بزرگان قوم را به جان پدر دختر مي انداختند تا بالاخره جواب ((بله)) بگيرند و اگر مصر نبودند با اندكي دلتنگي و كدورت از خانواده دختر پي كار خود ميرٿتند .

خازندي يا خواستگاري

بعد از انجام كارهاي اوليه و مواٿقت خانوادهي دختر از طرٿ خانوادهي پسر شبي براي خازندي تعيين مي گرديد و اين موضوع از قبل به اطلاع پدر دختر مي رسيد. در شب خواستگاري پدر پسر چند نٿر ار بزرگان ٿاميل و يا ريش سٿيدان محل را دعوت مي نمود. معمولا شام را دز خانه پسر مي خوردند و بعد از شام به اتٿاق هم به منزل دختر مي رٿتند. پدر دختر هم به همين نسبت از بزرگان ٿاميل دعوت به عمل مي آورد و در خانه منتظر مهمانان بود.

بعد از ورود مهمانان و تعارٿات معمول صرٿ چاي و ميوه بزرگترين ٿرد ٿاميل داماد ته طور رسمي مساله خواستگاري را مطرح مي نمود. معمولا جمله را بسيار خاضعانه ادا مي نمود و مي گٿت: پسر ٿلاني را به ٿلامي خود قبول كنيد و يا آقاي ٿلاني (پدر داماد)از شما دس مره و يا قليون اوكر مي خواهد.

ٿاميل دختر براي گٿتن بله به يكديگر تعارٿ مي كردند و بالاخره پدر دختر بله را مي گٿت و همه ي حضار صلوات مي ٿرستادند و مادر دختر از همه با چاي شيرين پذيرايي مي نمود.



» مراسم عروسی در سوادکوه

مقدمات عروسي
هنگامي كه موعود عروسي نزديك مي شد خانواده ي داماد نزد پدر عروس مي رٿتند تا با كسب اطلاع از آمادگي آن ها و مواٿقت شان در مورد چگونگي برگزاري مراسم ازدواج به گٿت و گو بپردازند

خانواده ي عروس مخير بودند كه به هر دليل روز عروسي را عقب بيندازند. وقتي كه قرارانجام مراسم عروسي گذاشته شد پدر داماد بايد هزينه ي عروسي را تامين مي كرد و به ٿكر انجام اين مهم مي شد.

خرج بار

وسايلي بود كه از طرٿ خانواده داماد براي پذيرايي از مهمانان عروس به خانه آنان ٿرستاده مي شد. خرج بار شامل برنج و گوسٿند و كره و زعٿران و كشمش و نمك و زرد چوبه و ٿلٿل تا برٿ و صابون و حنا براي شب حنا بندان مي شد.




» آيا دوباره غريو پر طنين ببر مازندران را خواهيم شنيد؟

 

آيا دوباره غريو پر طنين ببر مازندران را خواهيم شنيد؟
دو سال پيش, يعنی سال 1384 صحبت اين بود که به شکارچيان خارجی پروانه شكار پلنگ صادر گردد . ببر مازندزان را از دست داديم و حال نوبت پلنگ ايرانی رسيده. يک رويداد محيط زيستی را تعريف ميکنم شايدپندآموز باشد

بوميان ساکن ساحل درياچه ای در يک کشور آفريقايی صدها سال, نسل اندر نسل عمدتا از طريق ماهيگيری زندگی شان را ميگذراندند. درياچه مزبورچند هفته ای در سال به استراحتگاه بين راه مرغان دريايی مهاجر تبديل ميشد. از نيمه دوم قرن گذشته ميلادی درياچه به يک مکان توريستی تبديل شد. برای ساختن هتل و رستوران و... مرداب ها و نيزارهای بسياری خشک و درختان بسياری قطع گرديد. توريستهای زيادی از سراسردنيا به آنجا می آمدند,بويژه در چند هفته ای که پرندگان آنجا اتراق ميکردند. همه راضی بودند, توريستها, صاحبان هتلها و رستورانها و همچنين ساکنان بومی که علاوه بر درآمد ناشی از ماهيگيری پولی هم از طريق کار در اين هتلها و رستورانها نصيب شان ميشد. چند سالی همه چيز به خوبی گذشت, اما, به تدريج هر ساله از شمار پرندگانی که در درياچه و اطرافش اتراق ميکردند کم ميشد, و تعداد توريستها همچنين, چند سالی گذشت و شمار پرندگان به تعداد بسيار ناچيزی و شمار توريستها به صفر رسيد. اماکن توريستی بسته شدند و بوميان ماندند و کار ماهيگيری. دو سه سالی گذشت. به تدريج از شمار ماهيان هم کاسته ميشد و بسياری از بوميان برای امرار معاش مجبوربه مهاجرت و ترک زادگاه خود شدند. بعد ازهجوم مردم به شهرها, دولت گروهی کارشناس خارجی را در جستجوی علل اين مهاجرت گروهی به محل فرستاد. نتيجه تحقيقات و بررسی اين گروه اين بود: با خشک کردن مرداب ها و نهرها و بريدن درختان اطراف درياچه وهمچنين مزاحمت های توريستها و... پرندگان که از محيط طبيعی برای تغذيه و استراحت محروم شده بودند. مسير خود را عوض کرده و استراحتگاه ديگری در جايی ديگر پيدا کردند. باناپديد شدن پرندگان, غذای اصلی ماهيهای درياچه که نوعی از گياه يا جلبک دريايی که برای رشد و نمو به فضله پرندگان وابسته است نيز از بين رفت. در نتيجه از شمار ماهيها منبع اصلی درآمد بوميان هم کاسته شد. آيا اميدی به بازگشت پرندگان هست؟ بعيد به نطر ميرسد. چون در بيشتر کشورهای اروپايی و حتی اسرائيل سالهاست که با تخصيص بودجه های کلان روی پروژه هايی چون بهبود سازی درياچه های اتراقگاه و همچنين ايجاد استراحتگاههای بين راه مصنوعی برای پرندگان مهاجرنه تنها شمار پرندگان خود را حفظ ميکنند, بلکه حتی در جاههايی موفق شدند بطور مصنوعی مسير پرواز پرندگان را عوض کرده و به محل مورد نظر خودشان هدايت کنند.
سرگذشت مرداب ها, نيزارها, نهرها, درختان, پرندگان, جلبکها, ماهيان و مردمان ساکن ساحل اين درياچه آفريقايی, يادآور بستگی و وابستگی همه موجودات زنده و حتی بيجان طبيعت است که در يک هارمونی طبيعی ميليونها سال با هم بسر بردند. و در عين حال هشداری است به ما که بهره برداری نا بجا و سود جويی از عناصر طبيعت و شکستن اين هارمونی چه عواقبی را گريبانگير همه خواهد کرد
ببر مازندران شباهت زيادی با ببر بنگالی دارد با اين تفاوت که تعداد نوارهای دور بدنش بيشتر و نازکتر و رنگ پهلو ها پر رنگتر از ببر بنگالی ميباشد. اين "گربه" بزرگ و زيبای ايرانی بيش از 40 سال است که به احتمال نزديک به يقين نسلش در ايران منقرض شده است. گرچه هر از چند گاه خبر برخورد با ببردر بيشه های مازندران در بين ساکنان برخی روستاهای آن خطه اميدی را در دلها زنده ميکند, افسوس که هيچ رد , اثر يا نشانی که دال بر مستند بودن اين خبرها باشد بدست نيامده و متاسفانه اين نوع اخبار را ميتوان تنها بعنوان خطای ديد و يا شايعه تلقی کرد. زنده ياد کريم کشاورز در کتاب تاريخ گيلان وقتی ددان موجود در شمال را برمی شمارد ببر هم جزو آنهاست. و کتاب فوق در سال 1347 خورشيدی به چاپ رسيده است. يعنی 40 سال پيش هنوز ببر در جنگلهای شمال ايران وجود داشت, و يا اينکه تازه منقرض شده و کسی از اين فاجعه محيط زيستی با خبر نبوده. درباره آخرين ببرهای مازندران که ديده شده دو روايت وجود دارد که هر دو غم انگيز است, اولی ببری است که در 10 کيلومتری کلاله در سال 1332 توسط شکارچی حرفه ای سروان احمد هنرور کشته شد. احمد ميرزاده, شاعر و نويسنده نوجوانان, در کتابی به نام " ببرها هنوز نعره مى كشند" درباره اين ماجرا نوشته است. و دومی در سال 1338 ببری با رنگ حنايی مايل به قرمز با خطوط پهن سياه‌رنگ در ارتفاعات جنگلی شمال ايران توسط يک شكارچی محلی کشته شد.
افزايش جمعيت, توسعه زمينهای کشاورزی به بهای خشک کردن و نابودی مرداب ها و نيزارها, شکار بی رويه آهو, گوزن , خرگوش و گراز(طعمه های اصلی ببر) و در نتيجه کاهش شمارآنها , کشتن ببر توسط شکارچيان حرفه ای و همچنين روستائيان بخاطر حفاظت از دامهای اهلی, قطع بی رويه درختان توسط شرکتهای چوب بری, عدم کارآيی ادارات جنگلبانی و گاها همکاری مسئولان اين ادارات با بزهکاران محيط زيستی بصورت گرفتن رشوه و... عوامل اصلی نابودی ببر مازندران ميباشند.
آيا دوباره غريو پر طنين ببر مازندران را خواهيم شنيد؟ شايد روستائيان واقعا اين سلطان جنگلهای شمال را ديده اند, سلطانی که از شرم ناتوانی در حفظ ملک خويش به پرت ترين گوشه های جنگل پناه برده است. اما آنچه که در دسترس هست (البته در ايران) از حد چند تا عکس و نقاشی تجاوز نميکند. اما در خارج از ايران (همانند آثار فرهنگی و تاريخی و دفينه های ماندگار از دوران باستان ما که سالهاست به موزه های انگليس, فرانسه, آمريکا , اسرائيل و روسيه سرازير شده و کماکان ميشود) نه تنها عکس و نقاشی و پوست, بلکه خوشبختانه نمونه های زنده ببر مازندران هم نگهداری ميشود. به روايت مازند نومه در باغ وحش‌های شهر "اكسبورگ" آلمان و كاليفرنيای آمريكا چندين ببر ايرانی با قيد زيست بوم اين جانور وجود دارد, به علاوه در دفتر اطلاعات باغ وحش كاليفرنيا در قسمت ببرهای تانگای هند و مازندران كه هر يك جداگانه نگه‌داری مي‌شوند اين مضمون به چشم مي‌خورد:"پنج ببر مازندران از اعقاب ببرهايی است كه در زمان قاجار به آمريكا آورده شده است". احتمالا اين ببرها در زمان ناصرالدين شاه به اروپا و آمريکا فرستاده شدند. چون ناصرالدين شاه برای تفنن باغ وحشی در بخشى از قصر دوشان تپه ساخت که در آن مجموعه‌اى از حيوانات و از جمله تعدادى ببر مازندران نگهدارى ميشد.
دربيست سال اخير در بسياری از کشورها توانستند با پروژه هايی بعضی حيوانات را که در معرض انقراض بودند نجات دهند, و حتی در مواردی حيواناتی را که در محيط طبيعی خو منقرض شده و فقط نمونه هايی در باغ وحش ها موجود بود را به محيط طبيعی و آزاد خودشان برگردانده ونتيجه موفقيت آميز هم بود. چرا ببر مازندران نه؟ ميدانم که آرزويی دست نيافتنی است. وقتی که قطع درختان توسط شرکتهای چوب بری, خشکاندن مرداب ها, شکار بی رويه, آلودن محيط با فاضلاب کارخانه هاو...ادامه دارد, بيشتربايد نگران آنهايی باشيم که ميدانيم هنوز درجنگلهای شمال زندگی ميکنند ولی خطر آنها را هم تهديد ميکند و هشدار که اينان هم اگر نجنبيم دچار سرنوشتی مشابه ببرمازندران خواهند شد: بز کوهی, پلنگ, خارپشت, خرس, خرگوش, روباه, سمور, سنجاب, شغال, قوچ, گراز, گربه وحشی, گرگ, گوزن و همچنين شماری از آبزيان .


» اقدام برای ثبت جهانی پل ورسک

 

وي با بيان اين كه مهندسان آلماني و دانماركي عمر اين پل را70 تا 75 سال تخمين زده‌اند كه اين زمان در سال گذشته به پايان رسيده است، گفت: طي بازديد فني كه مسئولان و مهندسان سازنده پل از اين پل داشته‌اند به دليل شرايط بسيار مطلوب اين پل در نگهداري، اين پل طول عمر بيشتر از 10 سال ديگر را نيز خواهد داشت.

مديركل راه‌آهن شمال خاطرنشان كرد: از جمله اقداماتي كه براي حفظ اين بناي تاريخي انجام مي‌شود تعويض سه ساله زيرسازي‌هاي اين پل، برداشت هر ساله گلولاي، تعمير و تعويض سه‌ماهه روسازي‌ها و رنگ‌آميزي است.
ظهورپرواز تصريح كرد: اين پل در سال 1356 به عنوان آثار ملي به ثبت رسيده و مسئولان ميراث فرهنگي به دنبال ثبت جهاني اين پل نيز هستند.




» ضرب المثل های مازندرانی

پنج شنبه نون و خِرما دَر کامبي تا اَمِه مِردِه جِه بَرِسِه: پنجشنبه نان و خرما بيرون مي‌‌دهيم تا ثوابش به مرده ما برسد.

چايي دِلِه دار دَرِه مِهمون قد بِلِند اِنِه: روي چايي ساقه اش قرار گرفته مهمان قد بلند مي‌آيد.

خوي بد بدي صدقه دَر هاکِن تا بدي اون خو بر طرف بَوشِه: خواب بد ديدي صدقه بده تا بدي آن خواب بر طرف شود.

سگ سر او نَشِند تِه دَست گِند موک زَندِه: روي سگ آب نريز دستت زگيل مي‌‌زند.

شو بي وقت نونه جارو بَزوئن فرشته ملائکه رِه شِه سِرِه جا بيرون کاندي: شب بي موقع نبايد جارو بزني چون فرشته و ملائکه را از خانه خود بيرون مي‌‌کني.

گرم تندير سَره دَپوشي تِه وِسِه حادثه پيش اِنِه: سر تنور گرم را بپوشاني براي تو حادثه پيش مي‌آيد.

نِمِک رِه نِشِند بِنِه بِه خاطر اين که حضرت زهرا چشم  اُو هَستِه: نمک را زمين نريز به خاطر اين که آب چشم حضرت زهرا است.

وِشنا رِه خورِش نَوِنِه خوره بالش نَوِنِه: آدم گرسنه اهميتي به خورشت غذا نمي‌دهد ادم خواب الود اهميتي به بالشت نميدهد.

عاروس رقص بلد نيه گِنِه بِنِه تپه چاله دارنِه: عروس رقص بلد نيست ميگويد زمين تپه چاله دارد يا ( هموارنيست).

دست که نِمِک نِدارنِه بِل ساتور بِن: دست که نمک ندارد بايد آنرا زير ساتور گذاشت.

اُو که سَرِ جا بُگذِرِه چِه يِک وَجه چِه صد وَجه: آب که از سر گذشت چه يک وجب چه صد وجب.

شاه که سيره خوانِه چِکِنِه زير دَستون وِشنائي بَميرن:شاه که سير باشه ميخواهد چکند که زيردستها گرسنه اند.

شاه شاخ دار بِخاستِه ليسِک هم راه دَکِتِه: شاه خواستار حيوان شاخ دار شد حلزون هم به عنوان شاخ دار به راه افتاد.

آدِم دِل خِش بُوئِه خِنِه كِلي پِشت بُوئِه: دل آدم خوش باشد خانه آدم پشت لانه مرغ داني باشد(اگر آدم دل خوشي داشته باشد زندگي در جاهاي كوچك و فقيرانه نيز قابل تحمل است).

آدِم بي مارو خاخِر تونِّه دَوِّه بي همسايه نَتوندِه: انسان بدون خواهر و مادر مي تواند زندگي كند اما بدون داشتن همسايه خوب زندگي مشكل است.

آسِمون وِنِه لا هَسِّه زمين وِنِه زير اَنداز: آسمون برايش لحاف است و زمين برايش زير انداز.

آدِم عَجول يا چاه كَفِنِه يا چِلّو: انساني كه در كارهايش رفتار عجولانه داشته باشد به مقصد نمي رسد.

اسب هَديئِه خَر بَئيتِه خِشالي پَر بَئيتِه: اسب خودش را داد و به جايش خري گرفت و از خوشحالي هم به هوا مي پريد(كسي كه چيز با ارزشي را بدهد و در ازايش چيز بي ارزشي را بگيرد و خوشحال هم باشد!).

اَنِّه مَر بَخِردِه تا اَفي بَيِِّه: آنقدر مار خورد تا افعي شد(شخصي كه به واسطه انجام كار خلاف زياد به صورت يك خلاف كار حرفه اي در آمده باشد).

آخر ماسّه بَشِنّيه: آخر ماست را ريخت(سر آخر نتوانست كارش را تمام كند).

اَتّا دَرزِن شِه خِدّ بَزِن اَتّا گالوج اتّي رِه: يك سوزن به خود بزن يك جوال دوز به ديگران.

اسب پيغوم پِ جو نَخِرنِه: با پيام فرستادن براي اسب اسب جو نمي خورد.

اَتّا پيلكا ماس چَنِّه راغون دارنِه: يك كاسه ماست چقدر روغن دارد.

آش كه جا دَكردِ بوئِه همه وَر اَنگوس زَنِّنِه: آش آماده اگر در ظرفي ريخته شود ازهمه طرف به آن انگشت مي زنند(اگر دختري خود را بزك كند همه چشمها را به دنبال خود دارد).

اِمسالِه ميچكا خوانِه پارسالِه ميچكا رِه جيك جيك باد هَدِه: بچه گنجشك امساله مي خواهد به گنجشك بزرگتر از خودش آواز خواندن ياد بدهد.

او به امام ندنه تش به يزيد: آب به امام نمدهد ونيز آتش به يزيد هم نميدهد.

اَتّا شِفتِه اَتّا محلِّ وَسِّه: يك ديوانه براي( بهم ريختن) يك محل كافي است.

آش لوه سر مِزِّه دارنِه زن نومِزِّه سَر: خوردن آش سر ديگ مزه دارد و زن هم در دوران نامزدي جذابيت بيشتري دارد.

بَپتِه خَربِزه شال نَصيب بونِه: خربزه رسيده نصيب شغال مي شود(چيزخوبي نصيب كسي شده كه لياقتش را نداشته است).


بينج پِ وَرمِز او خِرنِه: كنار برنج، علف هم آب ميخورد(كسي كه با چسبانيدن خود به بزرگي براي خودش شهرتي به هم بزندوبه اين طريق امرار معاش كند).

بِنِه بَخِردِه آدِم دارِّ وِجِنِه: آدم زمين خورده درخت را از ريشه ميكند.

بامشي رِه گِتِنِه تِه زور دِوائِه وِنِه سَر خاك دَشِنِّيه: به گربه گفتند كه ادرار تو دارو است گربه روي ادرار خود را با خاك پوشانيد(اگر از آدم بد ذات چيز را بخواهي هرچند در توان او باشد از تو دريغ مي كند).

باجا باجا رِه بَد دارنِه زن پِر هر دِتا رِه: با جناق از با جناق بدش مي آيد و پدر زن از هردو.

بِرمِه كِنِّه نون نَدِنِه: گريه ميكند ولي نان نميدهد(كسي كه براي افرا د فقير دلسوزي ميكند ولي حاضر به كمك به آنها نيست).

بِرار كِه فَقيره هَفت پِشت غير: برادرش اگر فقير باشد مي گويد نسبتي با من ندارد.

بوردِه اَبروي بِنِّه رَج هَكِنِه بَزوئِه چِشِّه كور هَكِردِه: رفت زير ابرو را درست كند زد چشمش را هم كور كرد(كسي كه ميخواهد نقصي را بر طرف كند اما بيشتر خرابي به بار آورد).

پيش دَكِتي پِشتِ سَر رِه هَم هارِش: جلو كه افتادي به پشت سرت نيز نگاهي بنداز(اگر به مال و مقامي رسيدي به افراد زير دست خود نيز گوشه چشمي داشته باش).

پلا احمدِشه فاتح ممدِ: پلوي احمد را مي خوري وبراي محمد فاتحه مي خواني!(از كسي كه به تو نيكي كرد تشكر نميكني ولي از ديگري تشكر مي كني).

پر كنگِ شلوار خشتك نِدارنِه وچه باد كنّه: شلوار پدرش كهنه و پاره است بچه اش تكبر مي كند!(فرزندي كه پدرش فقير باشد ولي با اين حال افاده داشته باشد).

پسته بي مغز دِهون واز هَكِنِه رسوا بونِه: هنگامي كه پسته دهان بسته بدون مغز را باز كني رسوا مي شود(كسي كه نسنجيده سخني بگويد و خود را رسوا نمايد).

پشيل كد خدا بَئيِه: پشيل (نوعي خزنده كوچك كه مثل كرم زمين را سوراخ ميكند ) كدخدا شد(فرد بي تجربه و بي لياقتي به پست مهمي رسيد).

پز عالي جيف خالي: افاده زياد با جيب خالي(كسي كه آه در بساط نداشته باشد ولي اهل تكبر و افاده باشد).

پتك پِتك زنّه راه شونه: با ناز و كرشمه راه مي رود.

تِه تَش مِرِه گَرم نَكِردِ تِه دي مِرِه كور هَكِردِه: آتش تو ما گرم نكرد كه هيچ ! دودش چشم ما را كور كرد(كسي كه بخواهد كمكي بكند اما ضرر زيادي برساند).

تِه بَوّي گل دسته همه گِنِنِه هَسِّه: تو كه بگويي گل دسته همه مي گويند درست است(خانم هايي كه از شوهرانشان مي خواهند احترام آنها را داشته باشند تا ديگران هم از شوهرانشان تبعيت كنند).

تيم جار خِس همه شو پادشاه رِه خو ويندِنِه: كسي كه كنار خزانه برنج ميخوابد خواب پادشاه شدن خود را مي بيند(فردي كه با داشتن مال اندكي آرزوهاي بزرگي را در سر بپروراند).

تا تِه دار دارنِه ولك تِه سِلام دارنِه عَلِك: تا هنگامي كه درخت تو ميوه دارد به سلام تو جواب مي دهند(تا موقعي كه صاحب ثروت هستي به تو احترام مي گزارند).

تو كه راغون نِداشتي وينگوم چِه كاشتي: تو كه روغن نداشتي چرا بادمجان (كه روغن زيادي براي سرخ شدن ميخواهد) كاشتي؟

تَش سَرِ تَش بِشتِه: روي آتيش آتيش گذاشت(هنگامي كه دو خبر بد را پشت سر هم به يك نفر بدهند).

تِرشِ اِنار شيره نَئؤنِه: انار ترش شيرين نمي شود(كسي كه به زور و حيله بخواهد خودش را در دل مردم جاي دهد).

                           



» آرامگاه اخوت، آرامگاه کارگران راه آهن سوادکوه

 

 

بنای یاد بودی است که در دوآب راستوپی و در حاشیه جاده سوادکوه ساخته شده و یاد آور کشته شدن عده‌ای از کارگران راه آهن سوادکوه می‌باشد. محوطه بنای یاد بود با دیوار سیمانی روکش دار محصور شده و در ضلع شرقی محوطه یک میل سیمانی بنا گردیده که بر روی آن یک سنگ تیره رنگ نصب شده.

 

 

 

 

 

 

 

 

اما اکنون اینبنای یاد بودی است که در دوآب راستوپی و در حاشیه جاده سوادکوه ساخته شده و یاد آور کشته شدن عده‌ای از کارگران راه آهن سوادکوه می‌باشد. محوطه بنای یاد بود با دیوار سیمانی روکش دار محصور شده و در ضلع شرقی محوطه یک میل سیمانی بنا گردیده که بر روی آن یک سنگ تیره رنگ نصب شده.

اما اکنون این بنا در معرض خطر قرار دارد و  فاصله اش با جاده کمتر از 2 متر است که مطمئنا بسیار آسیب پذیر شده .

این آرامگاه در سالهای پیش نیز به داخلش تعرض شده بود و گروهی این بنا تاریخی را با بیلبورد تبلیغاتی اشتباه گرفته اند که جای تاسف دارد.

امید است که مسئولان محلی که بارها نشان داده اند که دلشان بیشتر با فرهنگ و پر افتخار سوادکوه می سوزد جلوی هر گونه دست اندازی احتمالی را گرفته و از اثار تاریخی و باستانی این منطقه به درستی حفاظت کنند.بنا در معرض خطر قرار دارد و  فاصله اش با جاده کمتر از 2 متر است که مطمئنا بسیار آسیب پذیر شده .

این آرامگاه در سالهای پیش نیز به داخلش تعرض شده بود و گروهی این بنا تاریخی را با بیلبورد تبلیغاتی اشتباه گرفته اند که جای تاسف دارد.

امید است که مسئولان محلی که بارها نشان داده اند که دلشان بیشتر با فرهنگ و پر افتخار سوادکوه می سوزد جلوی هر گونه دست اندازی احتمالی را گرفته و از اثار تاریخی و باستانی این منطقه به درستی حفاظت کنند



» غار کیجا کچال (کر چال)

غار كيجا كچّال (كرچال)

در روزگاران‌گذشته، دختري از نژاد پريانكه از آدميان مي‌ترسيد در اين غاركه‌كسي بدان دسترسي نداشت مسكن‌گزيده بود. سرگرمي‌اش بافندگي بود (هنوز چوب‌هاي دستگاه بافندگي او در جلوی غار افتاده است) شب‌ها روز شد و روزها شب تا روزي چوپاني همراه گوسفندان خود به اين غار نزديك شد شكل و شمايل دختر را در دَم غار ديد و در دل عاشق او شد. چوپان روزها به پاي غار مي‌آمد و به ني‌زدن مي‌پرداخت تا ترس اين پري پيكر از آدميان‌كم شد وكم‌كم به او نزديك شد و سر بر شانه‌ي چوپان نهاد . چوپان‌كه دلبر را در اختيار خود ديدكام دل از او بگرفت. دختر پري‌زادكه از شور و هيجان عشق به خود آمد، ديد كار از كارگذشته است و از هوش برفت. چوپان جوان دختر پري‌زاد را كه دامنش آلوده به خون بود بر دوش‌گرفت تا به آبي برساند و شستشو كند. چند قطره از خون او بر خاك دامنه‌ي غار ، نزديك رودخانه ريخت (خاك سرخي كه اكنون در آنجاست يادگارآن است) سرانجام چوپان، دختر را به چشمه‌اي رساند و او را نظافت و طهارت‌كرد. اين چشمه امروز به «پري چشمه يا پرو چشمه » مشهور است و آب زلال و گواراي آن به رودخانه‌ي تالار مي‌ريزد.
دختر پس از به هوش آمدن رضايت داد كه با پسر چوپان به خانه‌ي او برود. پسر چوپان كه اهل «شامرزا» (شهميرزاد) بود از دل و جان راضي شد و قدم در راه نهادند. راه «دوآب» به «شامرزاد» را در پيش‌گرفتند به «شامرزاد» رسيدند. در «شامرزاد» تا امروز تيره‌اي بنام «اپري Apory» هستندكه بازماندگان نسل اين دو هستند. دختران اين طايفه از زيبايي بسيار برخوردار هستند به طوري كه زبانزد خاص و عام هستند. معروف است بهاران‌كه درخت سنجد به‌گل مي‌افتد تمايل‌آنها به معاشقه و معانقه به جايي مي‌رسد كه مجبور مي‌شوند پاي دختران را بخوكنند تا از خانه بيرون نروند.
                                  پری رو تاب مستوري ندارد---------- در اَر بندي سر از روزن برآرد



» مراسم سنتی جشن تیرگان (تیر ماهه سیزه شو)

علت برپايي اين جشن را به سال روز حماسه‌ي تير انداختن آرش كمانگير براي تعيين مرز ايران و توران در زمان پادشاهي منوچهر و افراسياب مي‌دانند .
در اين شب زنان خانه‌دار سوادكوهي خوراكي به نام « پيسه گنده Pisse- gendhe» درست مي‌كنند كه تركيبي از مغز گردو، آرد برنج، شكر يا عسل و كنجد است.
قسمت اصلي اين جشن آمدن لال و همراه اوست كه وارد خانه‌ها مي‌شوند. در زمان قديم فردي كه نقش لال را بر عهده مي‌گرفت در غروب اين روز «12 آبان» وارد آب رودخانه «دركا» مي‌شد و تن مي‌شست طوري كه از شدت سرما قادر به صحبت كردن نبود. بعد از تن شستن سر و صورت خود را سياه كرده با دستمال و علوفه‌ي خشك مي‌بست و لباس كهنه مي‌پوشيد. شب هنگام با همراه خود «لال مار» با تركه‌اي كه از درخت توت تهيه مي‌كردند وارد خانه‌ها مي‌شدند هنگام ورود به حياط خانه «لال مار» اشعاري را بر زبان مي‌آورد طوري كه صاحبخانه متوجه حضور لال مي‌شد. لال با ورود به خانه و زدن تركه بر سر اعضاي خانواده و قرار دادن تركه در هر خانه نقش خود را ايفا ‌كرده و از حياط خانه خارج مي‌شد. «لال مار» كه توبره‌اي در دست داشت در حياط خانه مي‌ماند تا صاحبخانه مقداري خوراكي از انواع ميوه‌ها و خوراك پيسه‌گنده به او مي‌داد.
چوب خوردن از لال را شگون مي‌دانستند بر اين باور بودند كه اگر لال با تركه بر سر اعضاي خانواده بزند تا سال بعد مريض نمي‌شوند. اين چوب را در پشت بام خانه قرار مي‌دادند براين باور بودند كه موجب بركت بام خانه و دفع حيوانات موذي مثل مار و موش مي‌شوند.

 

خوراک پیسه گنده



» سوادکوه

سه خط طلا

قلعه کنگلو

بزرگترین طاق طبیعی دنیا(غار قلعه اسپهبد خورشید)

 



» پل ورسک

افسانه‌ي تاريخي پل ورسك
(پل پيروزي)

هنگامي‌كه در سال 1316 عمليات ساخت «پل ورسك» بر روي دره‌ي 110 متري « ورسك » توسط شركت «كامپساكس» آلماني به پايان رسيد هيچ كس باور نمي‌كردكه قطار از روي‌آن بگذرد، يا جرأت ديدن‌آن را نداشت. «رضاشاه» براي اين‌كه از استحكام پل اطمينان حاصل‌كند فرمان داد معمار پل « پترسن» مهندس‌آلماني همراه با زن و بچه‌اش در زير اين پل بنشيند، تا قطار از روي آن بگذرد. « پترسن» مانده بود چه‌كند. قطعاً با خود مي‌گفت: «گير بد سياستمداري افتادم !» از طرف ديگر براي اين‌كه سرافكنده نشود پذيرفت. او زير پل همراه با زن و دخترش نشست (صحنه را مجسم كنيد). مهمانان و سران مملكتي در جاي مخصوص خود نشسته بودند و مردم در پشت سر آنها. قطار سراسري از سه خط طلا به صورت مار پيچ‌خورده خم و راست مي‌شد. از «دوگَل» گذشت. نزديك قلعه‌ی «چهل در» ناگهان قطار از حركت ايستاد و تعجب همگان را برانگیخت. راننده‌ی قطار ديگر جرأت راندن نداشت ترس او را فراگرفته بود. كارگري كه زغال را در كوره مي‌ريخت پذيرفت كه قطار را براند- و راند- قطار حركت كرد. زير قلعه‌ي «چهل‌در» رسيد. به ياد ساكنان قلعه‌ي ساسانيان سوتي زد. تپش قلب‌ها به شماره افتاد. نفس‌ها در سينه‌ها حبس شد. در يك لحظه چشم‌ها بسته شد. قطار به سلامت از پل عبوركرد. سران مملكتي دست زدند، زنان محلي اسپند دود دادند. دامداران گوسفند و گاو سر بريدند. «رضا شاه» شهامت « پترسن» را در دل ستود اما به رويش نياورد. اين هم سياست او بود. نزديك هفتاد سال از استواري اين پل مي‌گذرد و باز هم خواهد گذشت.
مي‌گويند: نام پل را چون نام دختر مهندس‌آلماني «ورسك» بود، «پل ورسك» گذاشتند. اما واقعيت اين است‌كه در بالادست اين پل روستايي قرار داشت‌كه نام آن «ورسك» بود به همين دليل نام آن را، «پل ورسك» گذاشتند. «ورسك» نام خود را از درختچه‌اي به نام «وِرس» كه در بالا دست دره‌ي «ورسك» مي‌رويدگرفته است . از اين درختچه‌ برای ساختن جارو استفاده مي‌شود .
اگر از نزديك اين پل را ببينيد با خود مي‌گوييد كه هنگام خلقت جهان اين پل وجود داشته و آن را ساخته‌ی دست بشر   نمي‌دانيد.
هنگامي‌كه «روس‌ها» در شهريور 1320 شمال ايران را اشغال كردند به «پل ورسك» رسيدند قصد تخريب آن را داشتند، همه چيز براي تخريب پل آماده بود، ناگهان ورق برگشت چرا كه فهميدند با ساخت اين پل بودكه سربازان آلماني در جنگ جهاني دوم زودتر از موعد مقرر به روسيه رسيدند طوري‌كه جنگ در زمستان شكل‌گرفت و سرماي سخت سيبري سربازان آلماني را به زانو درآورد و روس‌ها پيروز اين جنگ شدند . به همين دليل از تخریب‌آن دست كشيدند و نام آن را « پل پيروزي» گذاشتند.
لازم به ذكر است در بدنه‌ي پل سمت چپ سه واژه‌ی: «خدا»، «شاه»، «ميهن» به رنگ قرمز نوشته شده بود كه بعد از انقلاب واژه‌ی «شاه» برداشته شد و واژه‌هاي «خدا» و «ميهن» پل را استوار نگه مي‌دارد

 

 

 

 

 

 

 

جاهای دیدنی در زمان احداث پل ورسک و سه خط طلا

 



» سوادکوه

 

شهرستان سوادکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است که در ناحیهٔ البرز مرکزی و در مجاورت استان سمنان قرار گرفته ‌است. مهم‌ترین شهر این شهرستان شهر زیراب بوده که دارای بیشترین جمعیت و مساحت در سطح شهرستان می‌باشد. شهر پل سفید مرکز این شهرستان می باشد. شهرستان سوادکوه از سمت شمال به شهرستان قائمشهر، از سمت جنوب به شهرستان فیروزکوه در استان تهران و شهرستان مهدیشهر در استان سمنان، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری و ارتفاعات دودانگه و دهستان چاشم (شهریارکوه) در شهرستان مهدیشهر محدود است.

آبشار گزو

دریاچه شورمست


» آلاشت .امامزاده دختر پاک

شهر الاشت ۳۶۰۰ سال تمدن دارد که تمدنش به معبد آناهیتا بر میگردد.

 

امامزاده دختر پاک امروز که همان معبد آناهیتا است مخصوص خانم هاست و اهالی آلاشت معتقدند اگر مردها داخل امامزاده بروند مار آن ها را نیش میزند. دختر پاک ها خودشان را وقت الهه آناهیتا در ایران باستان می کردند به همین دلیل باکره می ماندند.

قدمت بافت اصلی شهر به ۶۰۰ سال پیش می رسد.

۲ دسته خاندان در آلاشت وجود دارند: ۱/خاندانی که از قبل در آلاشت بوده اند و به بنی چه معروفند.

۲/ خاندانی که کوچ کردند که از جمله بزرگترین خاندانی هایی که کوچ کردند:۱/ پهلوان ها از لرستان ۲/ جمشیدی ها که بازماندگان پادشاه جمشیدند که در حمله ی مغول حاکم افغانستان بوده و عید نوروز را در ایران به یادگار گذاشت.

چرا این خاندان ها آلاشت را انتخاب کردند؟ در گذشته امنیت حرف اول را می زد و شهر آلاشت نیز در محاصره ی کوه هاست و کوه ها مانند دژ هستند.

شهر آلاشت در شاهنامه فردوسی نیز ثبت شده است به عنوان جایی که رستم و دیو سفید طبرستان جنگیدند و حتی سندش در آلاشت وجود دارد.

سنگی به اسم رستم دکت یعنی جایی که رستم سنگ را انداخته است.رستم با قلابش سنگ را به طرف دیو پرتاب میکندس سنگ در آلاشت می افتد.

ما در این منطقه کوه سوات را داریم که اسم سوات کوه برگرفته از آن است و بعد ها به صورت سواد کوه در آمد. سوات کوه به معنی کوه صاف  یا کوه پاک است. در نوک قله ی سوات قلعه ای مربوط به دوران پیشدادیان وجود دارد که مربوط به ۴۳۰۰ سال پیش است.

هم چنین قار ۵۰۰۰ ساله ای مربوط به ورد آریایی ها وجود دارد که در این قاره راه هایی وجود دارد که به ناکجا آباد می رسد.

جشن تابستانی ۲۶ عید ماه (۲۸ تیر ماه):در منطقه ای مرز بین سواد کوه و بندپی برگزار میگردد که ۵ پهلوان از هر محل کشتی لوچو میگیرند و اهالی نیز جشن میگیرند.

فرهنگ آلاشت:

شما اگر وارد این شهر شوید به یکی شهر خاص با فرهنگ خاص پا گذاشته اید که از گذشته به یادگار مانده است و اصالت ها حفظ شده است.

شهر بسیار تمیزی که آشغال نریختن فرهنگ مردم شهر شده است.

۹۹ درصد ازدواج ها داخلی است و دزدی و فحشا در این شهر وجود ندارد .

هم چنین در این شهر فرد زیر دیپلم نداریم.

درتفاع این شهر از سطح دریا ۱۸۰۰ متر است و چون این شهر در چاله قرار دارد نسبت به ییلاقهای دیگر خوش آب و هواتر است.

آلاشت از سال ۵۲ به بعد تبدیل به شهر شد و ۱۳۵۰۰ خانوار در این شهر به ثبت رسیده است.

شغل اولیه مردم دامداری بوده و مردم این شهر جزء بزرگترین دامداران منطقه می شوند و از ۳۵ سال پیش کوچ نشینی را آغاز نمودند.

آلاشتی ها ناسیونالیسم اند چون در هر انتخاباتی که برگزار می شود در هر جای ایران که باشند به آلاشت می آیند و به پای صندوق های رای می روند.

تلفظ اصلی کلمه آلاشت نیست بلکه الاشت بوده که ۳۰ سال پیش در نقشه برداری هوایی به آلاشت تغییر یافت و الاشت به معنی ولشت یعنی رانش است.

امکانات تفریحی شهر آلاشت:

ا/معبد آناهیتا          ۲/ تپه های باستانی کبری            ۳/ جایگاه آتشکده زرتشت           

۴/رصدخانه آلاشت     که جزء برترین رصد خانه های ایران است.

۵/مسجد امام حسین        با معماری بسیاز زیبا و فوق العاده که در سال ۵۲ بنا شد و نمونه ی آن در مازندران وجود ندارد.

۶/حمام قدیمی           ۷/موزه مردم شناسی         ۸/قافت بسیار زیبای شهر

آلاشت به ۳ اسم معروف است: ۱/شهر نجوم به دلیل وجود رصدخانه

۲/بهشت گمشده که از سال ۷۴ به بعد به این نام معروف شد.

۳/شهر خانم ها چون در این شهر خانم ها حرف اول و آخر را می زنند.

و در آخر آرزوی هر آلاشتی این است که در خاک خود دفن شود



» عناوين آخرين مطالب
استان شهرستان بخش شهر دهستان آبادی خانوار جمعیت


مازندران سوادکوه         ۱۷۹۱۸ ۶۶۴۳۰
مازندران سوادکوه شیرگاه       ۶۵۲۲ ۲۳۷۵۱
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه   ۲۸۲۶ ۱۰۳۹۶
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه ایوک ۲۱۴ ۸۹۳
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه بورخیل ۲۳۰ ۸۰۳
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه بازیرکلا ۲۴ ۸۴
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه حاجی‌کلا ۸۰ ۲۳۴
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه فرامرزکلا ۱۴۳ ۵۶۱
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه کتی لته ۱۲۸ ۴۴۰
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه منگل ۶۳ ۲۱۵
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه هتکه لو ۳۲ ۱۰۳
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه برنجستانک ۸۵ ۲۸۱
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه بشل ۱۵۰ ۵۶۷
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه مهدی‌آباد ۸۵ ۲۹۵
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه یاغکوه ۲۵ ۸۶
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه پادگان شهیدیونسی بختونکلا ۶ ۱۷
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه اهنگرکلا ۱۵۳ ۵۲۹
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه شیرجه کلا ۹۵ ۳۹۹
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه کلیج خیل ۴۱۷ ۱۵۲۶
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه نوآباد ۲۴ ۸۵
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه ناحیه صنعتی اسلام‌آباد ۱۷ ۶۲
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه ابدنگسر ۵۹ ۲۶۶
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه اندارکلی ۱۷۱ ۶۱۶
مازندران سوادکوه شیرگاه   شرق وغرب شیرگاه تپه سر ۱۹ ۷۶
مازندران سوادکوه شیرگاه  

نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:روستاهای, بخش سوادکوه ,تعداد خانوار , جمعیت , | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:لفور , لپور , سد , طبیعت ,, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : شنبه 22 فروردين 1391برچسب:جنگل شاه کلا لفور سوادکوه, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : شنبه 19 فروردين 1391برچسب:سوادکوه در قاب تصویر, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:پل شاهپور, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:نوروزخوانی , سوادکوه, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:آداب و رسوم سواد کوه(انتخاب همسر), | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:مراسم عروسی ,سوادکوه , | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 27 فروردين 1391برچسب:ببر مازندران, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 25 فروردين 1391برچسب:ثبت جهانی پل ورسک, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 24 فروردين 1391برچسب:ضرب المثل های مازندرانی, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 21 فروردين 1391برچسب:آرامگاه اخوت , آثار تاریخی سوادکوه, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:غار کیجا کچال, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:مراسم سنتی جشن تیرگان ,تیر ماهه سیزه شو , اندار کلی شیرگاه , | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 27 فروردين 1391برچسب:غار قلعه اسپهبد خورشید,قلعه کنگلو,سه خط طلا, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 28 فروردين 1391برچسب:پل ورسک, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:سوادکوه , مازندران, | نوع مطلب : <-PostCategory-> | نويسنده : امیر اصغری راد | تاريخ : چهار شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:آلاشت , امامزاده دختر پاک, معبد اناهیتا , الهه اناهیتا, کوه سوات, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |